Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatnia partia greckich F-16

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 21 marca 2009

W czasie uroczystości w Fort Worth, Gen. Ioannis Giagkos, szef sztabu greckich wojsk lotniczych, zaakceptował pierwsze z F-16C i D Block 52+, które w maju powinny trafić do Grecji. Oznacza to początek dostaw ostatniej partii szesnastek do tego kraju.

Jeden z wcześniejszych F-16D Block 52+. Dostawy ostatniej partii tych samolotów do Grecji podniosą ich liczbę do 170 egz. Łącznie kraj ten posiada ok. 300 samolotów bojowych. Polska, która ma podobną wielkość PKB, z trudem utrzymuje ok. 120 samolotów bojowych. Po wycofaniu Su-22 pozostanie jedynie ok. 70 egz. F-16 i MiG-29 / Zdjęcie: Lockheed Martin

Dostawy pierwszych F-16 dla Grecji, rozpoczęły się w 1989, w ramach programu Peace Xenia. W czasie trzech pierwszych odsłon programu, Ateny kupiły odpowiednio 40 egz. samolotów wersji Block 30, 40 egz. Block 50 i 60 egz. Block 52. Dostawy tych ostatnich zakończyły się w czerwcu 2004.

Rok później Grecy podpisali umowę na dostawy kolejnych 30 F-16, w wersji Block 52+ (podobnej do polskiej), z opcją na następne 10 egz. Pierwsze dostawy miały zostać zrealizowane w 2009.

Wykonanie tego kontraktu, w ramach programu Peace Xenia IV, przebiega zgodnie z harmonogramem - pierwsze samoloty, w odmianie jedno i dwumiejscowej, zostały zaakceptowane przez USAF w styczniu. W czasie czwartkowej uroczystości w Fort Worth zostały oficjalnie przedstawione gen. Giagkosowi, który wyraził wstępną akceptację w imieniu greckich wojsk lotniczych.

Samoloty trafią do odbiorcy w maju bieżącego roku, a dostawy całej partii zakończą się w 2010.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.