Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Iver Huitfeld odwiedził Gdynię

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 18 września 2018

Wizyta w Gdyni duńskiej fregaty rakietowej Iver Huitfeld (F361), typu Iver Huitfeld, stała się centralnym punktem zorganizowanego 17 września na jej pokładzie przez Ambasadę Królestwa Danii i Ambasadę Brytyjską spotkania dla przedstawicieli władz, wojska i polskiego przemysłu stoczniowego.

Duńska fregata rakietowa Iver Huitfeld (F361) podczas niedawnej wizyty w Gdyni / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz

Jego celem było zaprezentowanie projektu nowej fregaty Arrowhead 140, która stanowi jedną z propozycji przygotowanych na zapotrzebowanie Royal Navy (królewską marynarkę wojenną W. Brytanii) w ramach programu budowy nowych fregat typu 31e.

Fregaty typu 31e mają być jednymi z następców eksploatowanych obecnie fregat typu 23. W latach 1990-2002 Royal Navy otrzymała łącznie 16 jednostek tego typu, z czego 3 sprzedano w 2005 do Chile. Wycofywanie 13 pozostających w służbie okrętów ma rozpocząć się ok. 2023 i potrwać do 2035. W tym czasie do linii mają wchodzić ich następcy, którymi pierwotnie miały zostać wyłącznie fregaty typu 26 opracowane w ramach programu Global Combat Ship. Jednak wysoka cena nowych jednostek przekraczająca milion funtów szterlingów za sztukę (kontrakt na 3 pierwsze okręty opiewa na 3,7 mld GBP) spowodowała decyzję o ograniczeniu ich serii do 8. 

W miejsce dalszych 5 zaplanowano zakup mniejszych i znacznie tańszych okrętów (planowany koszt 250 mln GBP za sztukę), opracowanych w ramach programu General Purpose Frigate (GPFF), oznaczonych jako typ 31e. Swoje propozycje w konkursie GPFF złożyły BAE Systems (okręty Avanger i Cutlass), BMT Group (Ventor 110) i Babcock International (Arrowhead 120). Ostatecznie BMT Group i Babcock International utworzyło wspólne konsorcjum nazwane Team 31. W jego skład weszły również Thales, Odense Maritime Technology, Harland & Wolff i Ferguson Marine.

Efektem prac konsorcjum jest przedstawiony w maju br. projekt Arrowhead 140, bazujący na koncepcji oraz kadłubie duńskich fregat typu Iver Huitfeld, których 3 sztuki służą w Søværnet (marynarce wojennej Danii) od 2011. Wykorzystanie jako bazy gotowego okrętu ma pozwolić na utrzymaniu założonych niskich kosztów budowy nowych jednostek. Ograniczeniu kosztów jednostkowych służyć ma także zdobycie innych, poza Royal Navy klientów.

Arrowhead 140, tak jak Iver Hutfield, ma długość 138,7 m i szerokość 19,8 m. Planowane zanurzenie ma wynieść 4,8 m, a wyporność ok. 5700 t. Napęd złożony z 4 silników wysokoprężnych MTU 8000 o mocy całkowitej 32 800 kW ma zapewnić fregacie prędkość przekraczającą 28 w.

Konfiguracja uzbrojenia zależeć będzie od oczekiwań konkretnego odbiorcy. Przewiduje się zamontowanie na dziobie jednej armaty o kalibrze do 127 mm, a na śródokręciu przewidziano miejsce dla 8 pocisków przeciwokrętowych i dla 32-komorowej wyrzutni pionowej Mk. 41 mieszczącej całą gamę dostępnych pocisków, zarówno przeciwlotniczych/przeciwrakietowych jak również do zwalczania celów lądowych i morskich. Hangar z lądowiskiem umożliwia ma eksploatację śmigłowców różnych typów począwszy od AW159 Wildcat, poprzez MH-60R Seahawk i NH90, aż do AW101 (Przygotowania do brytyjskiego przetargu, 2018-08-22).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.