W połowie września br. w porcie lotniczym im. Václava Havla w Pradze otwarto nową poczekalnię o zmiennej konfiguracji. Zlokalizowana w Terminalu 1 poczekalnia została zaprojektowana w taki sposób, że w zależności od potrzeb może obsługiwać jeden samolot szerokokadłubowy dalekiego zasięgu o rozpiętości do 65 m lub dwa wąskokadłubowe o rozpiętości do 36 m. Rozwiązanie to ma zwiększyć przepustowość lotniska, a także przyspieszyć załadunek i podnieść poziom komfortu podróżnych podczas zajmowania miejsc w samolotach, szczególnie dalekiego zasięgu, które w coraz większej liczbie operują z praskiego lotniska.
Poczekalnia może pomieścić do 430 pasażerów i prowadzą z niej trzy wyjścia: A3, A4 i A10. Dwa pierwsze wiodą do samolotu bezpośrednio poprzez rękawy, zaś trzecie jest zlokalizowane na poziomie płyty postojowej i służy pasażerom do przechodzenia do autobusów, które transportują ich do samolotów parkujących na bardziej odległych miejscach. Poczekalnia i zlokalizowane przed nią stanowisko postojowe dla samolotów powstały w ramach realizacji krótkoterminowego planu rozwojowego praskiego lotniska i mają posłużyć do prób praktycznej funkcjonalności tego typu rozwiązań.
Projekt nowej poczekalni i powierzchni postojowej powstał nie tylko w odpowiedzi na rosnącą liczbę pasażerów, ale także na wzrost liczby lotów dalekodystansowych wykonywanych z portu lotniczego im. Václava Havla. Ostatnim tego typu połączeniem jest ogłoszona niedawno przez United Airlines trasa do Newark, która zostanie zainaugurowana w czerwcu przyszłego roku. Jest to też ostatni duży projekt skierowany do naszych pasażerów zrealizowany w tym roku. Poza tym zaczęliśmy już przygotowania do realizacji innych inwestycji, w tym modernizacji sortowni bagaży i otwarcia nowych stanowisk odprawy w obu terminalach, które mają być gotowe w przyszłym roku – powiedział prezes zarządu praskiego lotniska Václav Rehor.
Wnętrze nowej poczekalni, powstałej w wyniku przebudowy dwóch poczekalni przeznaczonych do obsługi lotów średniego zasięgu, zostało zaprojektowane przez studio architektoniczne Chapman Taylor. Koszt realizacji przedsięwzięcia wyniósł około 158 mln koron czeskich (ok. 26,647 mln zł), a zastosowane podczas jego realizacji rozwiązania mają być wykorzystane w przyszłości podczas kolejnych etapów modernizacji Terminalu 1 praskiego lotniska (Nowa trasa United Airlines do Pragi, 2018-09-03).
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda