Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lotniska na sprzedaż

Strategia i polityka, Lotnictwo cywilne, 26 marca 2009

Brytyjski urząd antymonopolowy, podjął ostateczną decyzję o nakazaniu British Airports Authority, sprzedaży 3 z 7 posiadanych przez to przedsiębiorstwo portów lotniczych. W ciągu 2 lat BAA będzie musiała zbyć obiekty w Gatwick, Stansted oraz w Edynburgu lub Glasgow.

Największą stratą dla BAA jest konieczność sprzedaży lotniska w Gatwick. Zostało ono jednak wycenione na 2 mld GBP, czyli 20% tego, co Hiszpanie zapłacili za całe przedsiębiorstwo w 2006... / Zdjęcie: BAA

BAA to przedsiębiorstwo założone przez brytyjski rząd w 1969. Za gabinetu Margaret Thatcher, zostało ono sprywatyzowane przez giełdę, a w 2006 przeszło na własność hiszpańskiego konsorcjum Grupo Ferrovial. W obecnej dekadzie przejęło również kontrolę nad kilkoma lotniskami w USA, jak również - czasowo - nad największym portem lotniczym Węgier, w Budapeszcie.

Działania BAA w Wielkiej Brytanii były powszechnie krytykowane, głównie za podnoszenie opłat lotniskowych, co musiało być przyjmowane przez przewoźników, nie mających realnej alternatywy - spółka kontroluje 7 dużych lotnisk z Heathrow na czele. Powszechnie kwestionowano również jakość usług, łącznie z pamiętnym blamażem - osiągniętym wspólnie z British Airways - przy okazji otwarcia nowoczesnego Terminalu 5 na Heathrow, gdzie awaria systemu dosyłania bagaży doprowadziła do ogromnych opóźnień (zobacz: Blamaż na Heathrow).

BAA osiągała ze swojej działalności poważne zyski. Przy ubiegłorocznych obrotach rzędu 2,6 mld, zysk przed opodatkowaniem wyniósł aż 435 mln GBP.

Brytyjski urząd antymonopolowy (Competition Commission) od kilkunastu miesięcy prowadził postępowanie, w sprawie odebrania BAA kilku lotnisk. Ostatecznie zdecydowano, że przedsiębiorstwo będzie musiało w ciągu najbliższych 2 lat sprzedać w pierwszej kolejności lotnisko Gatwick, potem Stansted (by pozwolić na działanie konkurencji w południowej Anglii), a następnie jeden z portów lotniczych Szkocji.

Szacowana wartość sprzedaży wynosi 4-4,5 mld GBP, choć w dobie obecnego kryzysu nie jest to sprawa przesądzona. Wiadomo jedynie, że największą wartość ma obiekt Gatwick, wyceniony wstępnie na 2 mld GBP. Zainteresowanie nim przejawiła m.in. Manchester Airport Group, kontrolująca 4 małe porty lotnicze.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra