Naprawa filipińskiej fregaty rakietowej BRP Gregorio del Pilar, która latem utknęła na płyciźnie, będzie wymagała wymiany elementów układu napędowego.
Według filipińskiej agencji prasowej, PNA, naprawa fregaty rakietowej BRP Gregorio del Pilar (FF 15), typu Gregorio del Pilar, będzie wymagała m.in. wymiany dwóch śrub okrętowych. Wyposażenie zostanie pozyskane z USA w ramach kontraktu na wsparcie techniczne floty trzech filipińskich fregat tego typoszeregu, które w przeszłości służyły w Straży Wybrzeża USA (USCG) jako patrolowce typu Hamilton.
Od blisko miesiąca BRP Gregorio del Pilar znajduje się w bazie marynarki wojennej Filipin w Zatoce Subic na zachodzie wyspy Luzon (BRP Gregorio del Pilar odholowany, 2018-09-07). Dotąd okręt poddawano inspekcji, podczas której oszacowano zakres uszkodzeń powstałych w wyniku wypadku, do którego doszło pod koniec sierpnia. Fregata utknęła na płyciźnie Half Moon (lokalnie określanej jako Hasa-Hasa) położonej ok. 120 km na zachód od wyspy Balabac w prowincji Palawan. Miejsce zdarzenia znajdowało się na wschodnim krańcu Archipelagu Spratly na Morzu Południowochińskim (BRP Gregorio del Pilar na płyciźnie, 2018-08-31).
W akcję wydobycia okrętu zaangażowały się m.in. okręty patrolowe BRP Sindangan (MRRV 4407, BRP Sindangan dotarł na Filipiny, 2017-10-12) i BRP Cabra (MRRV 4409, Filipińskie patrolowce w linii, 2018-03-30), typu Parola, które znajdowały się w pobliżu w chwili zdarzenia. Niedługo potem dołączył do nich patrolowiec BRP Nestor Reinoso (PG 380), typu Jose Andrada.