Brazylijski Embraer dostarczył pierwszy z 4 zamówionych przez pakistańskie wojska lotnicze lekkich samolotów dyspozycyjnych Phenom 100. To pierwsza maszyna tego typu, zbudowana dla odbiorcy wojskowego.
Phenom 100 jest samolotem, który w zasadzie należy do klasy bardzo lekkich odrzutowców (VLJ), o maksymalnej masie startowej do 4,5 t (masa Phenoma jest o 274 kg większa, zobacz: Certyfikat Phenoma 100!). VLJ to nowy segment samolotów, którego rozwój zainicjowała kilka lat temu m.in. NASA. Chodziło o upowszechnienie szybkiego lotnictwa dyspozycyjnego wśród mniej zamożnych, nie tylko biznesowych klientów.
Przykładami takich konstrukcji, obok Phenoma 100, są m.in. Cessna Citation Mustang czy Eclipse 500. Większość z nich jest jednak kupowana przez przewoźników typu taxi lub odbiorców prywatnych, których stać na wydatek rzędu 2-3,5 mln USD.
Dlatego zamówienie Phenoma 100 przez klienta rządowego stanowi spore zaskoczenie. Samolot przewozi standardowo 4 pasażerów, można jednak dodać 2 miejsca, kosztem zmniejszenia zasięgu lotu, normalnie wynoszącego 2182 km (bez rezerwy na dolot na zapasowe lotnisko).
W egzemplarzach dla Pakistanu zabudowano dodatkowe, wymagane przez odbiorcę, systemy łączności. Dostosowanie cywilnego, nawet tak małego samolotu do wymogów odbiorcy wojskowego nie stanowiło jednak większego problemu - Embraer dostarczył już wojskom lotniczym kilku państw maszyny wywodzące się ze swoich większych modeli odrzutowców dyspozycyjnych.