Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Raytheon pokazuje publiczne swój APS

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 października 2018

Po raz pierwszy korporacja Raytheon pokazała publicznie, podczas wystawy AUSA 2018 (8-10 października) w Waszyngtonie swojego pomysłu i swojej konstrukcji APS, czyli system aktywnej obrony pojazdów pancernych – Active Protection System, który jest testowany od dwóch lat, a znany jest jako Quick Kill 2,0.

Podczas AUSA 2018 w Waszyngtonie Raytheon po raz pierwszy zaprezentował publicznie makietę części swojego systemu APS – Quick Kill 2,0 (może to oznaczać ponowne uruchomienie programu): kasetę zawierającą startujące pionowo przeciwpociski. Wygląda jednak na to, że do uzyskania pełnej sprawności operacyjnej urządzenia jeszcze daleko / Zdjęcie: Steven Zaloga
Urządzenie Raytheona składa się z systemu detekcji nadlatujących pocisków za pomocą radaru z anteną skanowania elektronicznego, które klasyfikowane są wstępnie na niegroźne lub bezpośrednio zagrażające bronionemu pojazdowi. A w tym drugim przypadku aktywowane są efektory, których zadaniem jest zniszczenie zbliżającego się zagrożenia. Efektory mają formę małych pocisków rakietowych. Startują pionowo z wielopociskowych wyrzutni, po czym za pomocą impulsów silniczków rakietowych nakierowywane są na atakujący obiekt. Sama ich kierowana eksplozja ma obezwładnić napastnika. Konstrukcję przygotowywano jako system bezpieczeństwa dla przyszłościowych wozów bojowych programu Future Combat Systems (FCS) US Army, który jednak po wydaniu wielu miliardów dolarów - zahamowano.

Pierwszą próbę sprawności Quick Kill przeciwko granatowi z RPG Raytheon przeprowadził w lutym 2006. Urządzenie miało uzyskać pełną gotowość do 2011, jednak odstąpienie Pentagonu od FCS wszystko powstrzymało. Obecnie system odnowiono i odświeżono, jednak nie ma wątpliwości, biorąc pod uwagę , iż Trophy Rafalea konstruowano i wypróbowywano ponad 20 lat (podano oficjalnie, że przeprowadzono ponad 4 tys. testów), że Quick Kill wymaga dalszego dopracowywania. Raytheon reklamuje swój pomysł jako broń zabezpieczającą wozy bojowe także od góry, czyli zwalczający pociski nadlatujące stromotorowo.

Bezwieżowy bwp Bradley wyposażony w najnowszej odmiany system Trophy Rafaela poddano publicznym testom sprawności urządzenia na Pustyni Negew

Nie może być wątpliwości, że Raython poprzez publiczną prezentację swojego rozwiązania włącza się do wielkiej walki o program VPS – Vehicle Protection System US Army, którego celem jest wyposażenie w układy służące do aktywnej samoobrony podstawowych pojazdów bojowych amerykańskich wojsk lądowych – czołgów Abrams, bwp Bradley i kto Stryker (obszerna analiza na ten temat w RAPORT-wto 10/2018). Wiadomo już, że 4 brygady Abramsów US Army, w tym przede wszystkim jednostki rotacyjnie rozmieszczane w Europie Wschodniej i Centralnej, otrzymają Trophy Rafaela, dostarczane i produkowane przez amerykańską korporację Leonardo DRS Land Systems (M1A2 SEPv2 Abrams z Trophy, 2017-10-14). Obecnie najpoważniejsze starcie na rynku amerykańskim rozegra się o APS Bradley’ów i Strykerów (Trophy dla Marines?, 2016-04-18).

We wrześniu na poligonie na Pustyni Negew w Izraelu zaproszonym gościom: gronu specjalistów z US Army, a także ekspertom zaproszonym z krajów NATO i klientom izraelskiej zbrojeniówki (także przedstawicielom Inspektoratu Uzbrojenia MON) zaprezentowano bojowe testy bwp Bradley (bez wieży) z zamontowanym systemem Trophy Rafaela. Co znamienne, pokazano także (w namiocie) po raz pierwszy lżejszą o 40 proc. i wedle komunikatu - równie skuteczną odmianę systemu, zamontowaną na wieży korporacji Leonardo.

W próbach (wskazują na to udostępnione zdjęcia) brali także udział polscy oficerowie, reprezentujący Inspektorat Uzbrojenia MON / Zdjęcia: Leonardo DRS

Próby w Izraelu były częścią programu testów najnowszej odmiany Trophy o zwiększonej efektywności działania, obejmującego ponad 300 symulacji sytuacji bojowej. Gościom zagranicznym w Izraelu zademonstrowano sprawność Trophy na Bradleyu przeciwko granatom z RPG, ppk TOW i innym pociskom, ukazując jednocześnie jak system sam wskazuje załodze atakowanego pojazdu miejsce odpalenia nieprzyjacielskiego obiektu. Gości poinformowano, że po udanych testach na Bradleyu Trophy zostanie zamontowany na Strykerze i przejdzie sprawdzian na poligonach amerykańskich. 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.