Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ex-Change odkupiło Pumy od FMV

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 października 2018

Ex-Change Parts – szwedzkie przedsiębiorstwo specjalizujące się  w obsłudze i dostawie cześci zamiennych dla wiropłatów – podpisało z rodzimą agencją zamówień obronnych (FMV) umowę w sprawie przejęcia 6 śmigłowców transportowych AS332M1 Puma, wycofanych ze służby we Flygvapnet (wojskach lotniczych Szwecji). Wraz z nimi wojsko sprzedało także zapasowe silników i elementy, części zamienne, sprzęt do obsługi naziemnej i narzędzia specjalne. Transakcja została zatwierdzona przez władze szwedzkie i francuskie w lipcu, a dostawa w/w sprzętu dla Ex-Change Parts zostanie zakończona w tym miesiącu.

Ex-Change Parts zamierza zaoferować ex-szwedzkie Pumy użytkownikom wojskowym z innych krajów / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

To świetny projekt, który dobrze pasuje do profilu działalności Ex-Change Parts. Jesteśmy teraz w stanie zaoferować kompletne śmigłowce dla operatorów wojskowych na całym świecie. Super Puma to sprawdzony i niezawodny śmigłowiec, gwarantujący wysoką dostępność operacyjną i niskie koszty eksploatacji. Śmigłowce [odkupione od FMV] są w wyjątkowo dobrym stanie, mają mały nalot i były obsługiwane zgodnie z najwyższymi standardami – powiedział prezes Ex-Change Parts Elmir Andersson.

Przez ostatnie dwa lata ciężko pracowaliśmy, aby ten projekt był zrealizowany. Obejmowało to dodatkowe kontrole wywozu, jak również przepisy zdatności do lotu dotyczące śmigłowców cywilnych i wojskowych, określone przez Airbus Helicopters i władze lotnictwa cywilnego, w tym EASA – dodał Elmir Andersson.

Flygvapnet miały na stanie 12 AS332, oznaczone przez wojsko jako Hkp 10. Trzy z nich zostały utracone w wypadkach, a 3 kolejne przekazano do muzeów i jako pomoc szkoleniową.

Ostatni Hkp 10 został wycofany ze służby we Flygvapnet w październiku 2015, po 27 latach eksploatacji tego typu, głównie podczas misji poszukiwawczych i ratowniczych oraz ewakuacji medycznej, m.in. w ramach wsparcia kontyngentu stacjonującego w Afganistanie. Od marca 2013 ich zadania stopniowo przejmowały Hkp 14 (NH90, Pierwszy szwedzki NH90 ZOP, 2015-12-17) i Hkp 16 (UH-60M Black Hawk, Serwis szwedzkich UH-60M, 2014-08-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.