Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wojska lotnicze Nowej Zelandii wybrały A109LUH

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 05 listopada 2007

W przetargu wojsk lotniczych Nowej Zelandii na 5 śmigłowców do szkolenia i treningu pilotów wygrał AgustaWestland A109LUH. Pokonał Eurocoptera EC635. Kadłuby tych śmigłowców budowane będą w PZL-Świdnik.

Piątka nowych A109LUH zastąpi pięć dotychczasowych śmigłowców szkolnych Bell 47 Sioux, które służą w lotnictwie nowozelandzkim od 1965. Rząd w Wellington wyasygnował na program zakupu śmigłowców, wraz z symulatorem i wsparciem technicznym, 110 mln dolarów nowozelandzkich (84,3 mln USD). Warunki finansowe dostawy A109LUH staną się przedmiotem negocjacji w najbliższych miesiącach.

Śmigłowce mają otrzymać wybrane przez Nowozelandczyków radiostacje i systemy awioniczne oraz urządzenia zapisu parametrów lotów i ich zdalnego odczytu. Piątka A109LUH znaleźć się ma w służbie od 2010, choć pierwotnie planowano, że nastąpi to w 2008.

Minister obrony Nowej Zelandii Phil Goff oświadczył, że A109LUH wybrano, ponieważ te zaawansowane technicznie śmigłowce najlepiej nadają się do szkolenia i treningu taktycznego pilotów obecnie używanych Seasprite i przyszłych NH90. Te ostatnie, od 2010 mają pełnić rolę uniwersalnych śmigłowców wojsk lotniczych, które będą mogły operować także z pokładów obecnych i przyszłych okrętów Royal New Zealand Navy. Dodatkowo A109LUH pełnić mają rolę lekkich śmigłowców transportowych, poszukiwawczo-ratunkowych oraz współpracować z załogami NH90 w ewentualnych działaniach antyterrorystycznych (pozycja zwiadowców).

Wing Commander Ron Thacker - oficer odpowiedzialny za program wymiany śmigłowców powiedział, że wysoko oceniono chowane kołowe podwozie A109LUH, zdecydowanie lepsze w misjach, których oczekują Nowozelandczycy od układu płozowego Eurocoptera EC635, zwłaszcza podczas treningu lądowań na pokładach okrętów. Na jednostkach Royal New Zeland Navy (fregaty typu Anzac, patrolowce projektu Protector i wielozadaniowy okręt Canterbury) obowiązuje unifikacja zdalnie sterowanego systemu wciągania śmigłowców do hangarów okrętowych po lądowaniu w trudnych warunkach pogodowych na morzu, co wyraźnie faworyzuje podwozie kołowe. Thacker nazwał program szkolenia z udziałem symulatora i A109LUH prawdziwie rewolucyjnym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.