Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Euronaval 2018: Prace nad nowym lotniskowcem

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 października 2018

Na targach Euronaval 2018 francuska minister obrony Florence Parly oficjalnie zainicjowała program budowy nowych lotniskowców PA NG (fr. Porte-Avions de Nouvelle Génération). Według niej posiadanie okrętów tej klasy to niezbędna zdolność strategiczna Marine Nationale (marynarki wojennej).

Model wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji NGF, który ma być przystosowany do operowania z nowego francuskiego lotniskowca / Zdjęcie: Michał Jarocki

Minister Parly zauważyła, że jedyny francuski lotniskowiec Charles de Gaulle (R91) po zakończeniu jego przeglądu naprawczego i modernizacji powróci do służby w pierwszym kwartale przyszłego roku i pozostanie w niej do lat 2030. Paryż rozpoczął już prace dotyczące jego następcy – oficjalne ogłoszenie początku studiów miało miejsce 23 października (Charles de Gaulle wyszedł w morze, 2018-09-16). 

Jak poinformowała minister Parly, w ciągu następnych 18 miesięcy projektanci i planiści muszą odpowiedzieć  na trzy pytania dotyczące nowego lotniskowca: jakie misje będzie wykonywał okręt i jakim zagrożeniom będzie musiał sprostać (determinuje to wybór uzbrojenia i składu grupy lotniskowcowej), jaki rodzaj napędu i katapult zostanie wybrany (Francuzi prowadzą już rozmowy z Amerykanami dotyczące pozyskania technologii katapulty elektromagnetycznej) i jakie sojusznicze statki powietrzne będą z niego operowały oraz jakie innowacje należy wdrożyć, aby nowy lotniskowiec mógł skutecznie pełnić służbę aż do ostatnich dekad bieżącego stulecia.

Prace studialne dotyczące PA NG mają zakończyć się w 2020, a ich wyniki zostaną przedstawione najwyższym władzom Francji. Wówczas zapadnie też decyzja, czy Marine Nationale ma dysponować jednym, czy dwoma nowymi lotniskowcami.

Podczas tegorocznych targów Dassault Aviation zaprezentował model wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji NGF (New Generation Fighter), który ma być opracowany wspólnie z Airbusem jako następca Eurofightera i Rafale. Ma on być skonstruowany jako bezogonowiec klasy stealth, napędzany dwoma silnikami. Uzbrojenie przenoszone będzie w komorach w kadłubie. Pod uwagę brana jest też wersja opcjonalnie pilotowana. Według oświadczenia producenta samolot ma być przystosowany do operowania z nowego francuskiego lotniskowca i lotnisk lądowych (FIA 2018: Eurofighter jako protoplasta FCAS, 2018-07-17, Samolot 5. generacji Dassault, 2018-07-14).   


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.