Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zaginione bombowce z Brindisi

Lotnictwo wojskowe, Historia, 06 listopada 2018

W pierwszej połowie listopada u wybrzeży Brindisi w południowych Włoszech rozpoczną się poszukiwania wraków bombowców, które w czasie II wojny światowej zatonęły w wodach Adriatyku.

 

Celem organizowanej przez Stowarzyszenie Wyprawy Wrakowe we współpracy z Fundacją Historyczną Lotnictwa Polskiego ekspedycji jest ustalenie położenia oraz obecnego stanu szczątków trzech samolotów: Halifaxa JP222 załogi plut. pil. Ryszarda Beera z polskiej 1586. Eskadry Specjalnego Przeznaczenia, który wpadł do Adriatyku w drodze powrotnej z operacji w nocy z 22 na 23 września 1944, Liberatora KH151 załogi ppor. pil. Zygmunta Weyny z 301. Dywizjonu Specjalnego, który został utracony w nocy z 18 na 19 stycznia 1945 oraz amerykańskiego B-24J z 885. Dywizjonu Bombowego, który wpadł do morza 7 marca 1945.

1586. Eskadra została utworzona pod koniec października 1943 z załóg, które wcześniej służyły w polskiej Eskadrze C przy 138. Dywizjonie Specjalnym RAF. Ich głównym zadaniem było wykonywanie lotów z pomocą dla Armii Krajowej, ale wspierały również działania podziemia najpierw we Francji, a w późniejszym okresie w północnych Włoszech oraz na Bałkanach.

Najcięższy okres w historii jednostki przypadł na okres Powstania Warszawskiego. W sierpniu i wrześniu 1944 polskie załogi wykonały blisko 100 lotów do Polski, w tym 79 ze zrzutem do Warszawy, Kampinosu i Lasu Kabackiego, tracąc w tym czasie aż 15 załóg. We wrześniu 1944 rozkazem Naczelnego Wodza gen. Kazimierza Sosnkowskiego, dla upamiętnienia poświęcenia polskich załóg niosących pomoc powstaniu, jednostce nadano imię Obrońców Warszawy.

1586. Eskadra została przeformowana w listopadzie 1944 do stanu dywizjonu, któremu nadano numer 301. Ten sam, który wcześniej należał do sformowanego w 1940 w Wielkiej Brytanii jednego z czterech polskich dywizjonów bombowych. Ostatnie operacje specjalne jego załogi wykonały w lutym 1945. Jednostkę przeniesiono następnie do Wielkiej Brytanii, gdzie przeformowano w dywizjon transportowy.

885. Dywizjon Bombowy USAAF stacjonował w Brindisi na przełomie 1944 i 1945 wykonując głównie loty z pomocą dla włoskiego i jugosłowiańskiego podziemia.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.