Władze brazylijskiego Embraera poinformowały o kolejnych próbach lekkiego odrzutowca dyspozycyjnego Phenom 300. Próby przebiegają zgodnie z harmonogramem i certyfikowanie konstrukcji powinno zostać osiągnięte w drugiej połowie roku.
Phenom 300 to samolot dla 8-9 pasażerów i jednego lub dwóch pilotów. Ma 15,5 m długości, 16,2 m rozpiętości, a dwa silniki Pratt & Whitney PW 535E zapewniają maksymalną prędkość przelotową 833 km/h (co zostało potwierdzone w testach) i zasięg 3300 km (przy 6 osobach na pokładzie i z rezerwą paliwa na 185 km lotu). W pełni szklany kokpit, z trzema wyświetlaczami 12-calowymi i awioniką Garmina mają stwarzać - według producenta - wyjątkowe dla tej klasy samolotów wyposażenie elektroniczne.
Do tej pory program rozwoju konstrukcji przebiega zgodnie z planem. Budowa pierwszych elementów kadłuba rozpoczęła się w czerwcu 2007. W styczniu 2008, zamontowano skrzydła i silniki, a pod koniec stycznia odbył się lot pierwszego z prototypów (zobacz: Oblot Phenoma 300).
Obecnie program prób realizowany jest przy pomocy 4 prototypów. 2 z nich są w pełni wyposażone w systemy pokładowe, jeden ma wyposażenie zubożone, a ostatni otrzymał pełne wyposażenie kabiny - służy do testów ergonomicznych i jako egzemplarz pokazowy.
Do tej pory samoloty te wylatały 300 h. Do zakończenia procesu prób konieczne jest 1400 h. jeżeli nie zaistnieją nieprzewidziane okoliczności, proces certyfikacji powinien zakończyć się w drugiej połowie bieżącego roku, co otworzy drogę do pierwszych dostaw. Przedstawiciele Embraera stale zapewniają, że wytwórnia zgromadziła ok. 800 potwierdzonych zamówień na Phenomy 100 i 300. Informacje te stoją jednak w pewnej sprzeczności z danymi, ujawnionymi jeszcze w marcu, mówiącymi o znacznej liczbie anulowanych kontraktów (zobacz: 6,3 mld USD obrotów Embraera).