W ósmej edycji Cruzeiro do Sul Exercise (Cruzex), rozpoczętej 18 listopada w Brazylii, bierze udział personel z 13 państw i ponad 100 samolotów i śmigłowców. Podczas manewrów wykonywane są uderzenia lotnictwa na cele naziemne (instalacje radarowe lub zestawy obrony powietrznej, a także obiekty o znaczeniu strategicznym) pod osłoną myśliwców oraz operacje wojsk specjalnych, co pokazuje rosnące znaczenie tego rodzaju działań w krajach Ameryki Łacińskiej, borykających się z problemem przemytu i handlu narkotykami i ruchami ekstremistycznymi.
Największe siły skierowała na ćwiczenia Brazylia, wysyłając samoloty myśliwskie F-5EM/FM, uderzeniowe A-1M/BM i A-29A/B, wczesnego ostrzegania i kierowania E-99, walki elektronicznej R-99, transportowce C-95BM, C-97, C-105, C-130M, tankowce KC-130M i KC-767 i śmigłowce wielozadaniowe H-36. W manewrach zadebiutowały samoloty Mirage 2000P/DP, Cessna A-37B, L-100-20 Hercules, C-27J Spartan i Boeing 737 wojsk lotniczych Peru oraz AF-1B/C Skyhawk lotnictwa marynarki wojennej Brazylii. Kanada wysłała do Ameryki Pd. transportowce CC-130J Hercules, Francja – samolot CN-235, USA – wielozadaniowe F-16C i tankowiec KC-135R. Wojska lotniczce Urugwaju desygnowały uderzeniowe Cessny A-37B oraz transportowe C-212-300, Hawker 800 i Bandeirante , a Chile – F-16A MLU, KC-135E i Boeinga 737.
Innymi zagranicznymi uczestnikami Cruzex 2018 byli obserwatorzy z Indii, Szwecji, Wenezueli i Boliwii, prelegent z Niemiec (który weźmie udział w sympozjum zaplanowanym na jutro – ostatni dzień ćwiczeń) oraz operatorzy jednostek specjalnych z Chile, USA, Francji i Portugalii.
Potrzeba zapewnienia odpowiedniej ochrony wydarzeniom takim jak Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej czy Igrzyska Olimpijskie spowodowały, że od ostatniej edycji Cruzex minęło pięć lat. Następne ćwiczenia mają odbyć się w 2020.
Na podstawie informacji Santiago Rivasa