Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Viper – nowy pakistański bwp

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 01 grudnia 2018

Jednym z lokalnych hitów pakistańskiego salonu zbrojeniowego – IDEAS 2018 w Karaczi (27-30 listopada) był najnowszy bojowy wóz piechoty Viper (Żmija). Zaprezentował go reprezentant przemysłu zbrojeniowego gospodarzy – zakłady Heavy Industies Taxila (HIT).

Pakistański bwp Viper na targach IDEAS 2018 w Karaczi / Zdjęcie via D.F.

Viper to głęboko zmodernizowany, znany na całym świecie gąsienicowy transporter opancerzony M113. Jego kadłub – zbudowany ze spawanych płyt aluminiowych – przedłużono, montując dodatkową parę kół jezdnych. Viper ma więc ich po 6 z każdej strony kadłuba i większą powierzchnię oporową gąsienic, co pozwoliło konstruktorom dodać sporo masy.

Wóz osłonięto dodatkową warstwą pancerza o modułowym szybko wymiennym układzie. W efekcie masa Vipera wzrosła do 16 ton. Wedle zapewnień konstruktorów, dodatkowe osłony zapewniają poziom odporności IV STANAGU 4569, co przekłada się na zabezpieczenie wozu i załogi przed pociskami przeciwpancernymi kalibru 14,5 mm, wystrzelonymi z dystansu 200 m. 

Viper uzbrojony jest w zdalnie sterowaną wieżę EVPU Turra 30 ze słowackim działem kal. 30 mm i sprzężonym z nim kaemem PKT 7,62 mm oraz dwiema wyrzutniami ppk 9M113 Konkurs. Wieża wyposażona jest w kamerę obserwacji dziennej i nocny system obserwacyjno-celowniczy zblokowane z dalmierzem laserowym. Na życzenie zamawiającego dowódca i celowniczy mogą być wspomagani systemem obserwacji panoramicznej działającym w układzie Hunter-Killer. Takie wieże otrzymać mają przyszłe słowackie kołowe transportery opancerzone.

Pakistański pojazd zachował ogólną architekturę wewnętrzną wozu M113 z systemem napędowym zamontowanym w przedniej prawej części kadłuba. Viper dysponuje opuszczaną tylną rampą, dogodną dla spieszenia desantu – 10 żołnierzy, wspierających stałą 3-sobową załogę. Obserwatorzy zauważyli, że wnętrze wozu jest bardzo spartańskie i nie wyłożono go specjalną warstwą chroniącą ludzi przed odpryskami wewnętrznymi pancerza.   

Na IDEAS 2018 obecni byli przedstawiciele spółek polskiego przemysłu zbrojeniowego, oferujący między innymi rozwiązania lotnicze i pancerne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.