Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Entegra w Extra EA-500

Lotnictwo cywilne, 06 kwietnia 2009

W czasie ostatnich targów Aero 2009, Avidyne poinformowała o wyborze swojego zestawu awionicznego Entegra Release 9 dla rozwijanego samolotu turbośmigłowego Extra EA-500. Oznacza to, że mimo dotychczasowych trudności, maszyna ta jest jednak przygotowywana do produkcji.

EA-500 jest przygotowywany do produkcji od kilku lat. Wielu jednak sądzi, że nie odniesie on sukcesu, podobnie, jak poprzedni EA-400 / Zdjęcie: Extra Aircraft

Avidyne proponuje swoje zestawy Entegra dla większości lekkich samolotów sportowo-turystycznych. Największy konkurent, Garmin, oferuje zestawy rodziny G1000. Obie spółki reprezentują odmienne filozofie działania. Avidyne stawia na prostotę, dzięki czemu udaje się jej dostarczać systemy stosunkowo tanie. Garmin natomiast sprzedaje najbardziej zaawansowane zestawy, nawet do najmniejszych samolotów. Tyle, że trzeba naprawdę sporo wysiłku, by poznać wszystkie możliwości systemu i wydać na to zdecydowanie więcej pieniędzy (zobacz: Avidyne czy Garmin?).

Entegra Release 9 jest systemem stosunkowo rozbudowanym. Jego trzon stanowią dwa wyświetlacze ciekłokrystaliczne(1024x768), pozwalające na zobrazowanie sytuacji w powietrzu, danych o silniku czy na planowanie lotu, a także panel kontrolny, odbiornik GPS i urządzenia łącznością radiowej.

Mimo tego jest to zestaw stosunkowo tani. Celem Extra Aircraft LLC jest bowiem oferowanie klientom samolotu turbośmigłowego dla pilota i do 5 pasażerów w cenie nieznacznie przekraczającej 1 mln USD.

Wiadomość o wyborze zestawy Avidyne jest istotna także z drugiego powodu - świadczy o finalnych przygotowaniach do uruchomienia produkcji EA-500, samolotu z długą i niełatwą historią. W 1982 niemiecki pilot wyczynowy, Walter Extra założył wytwórnię samolotów sportowych. Spółka odniosła sukces. Jednak na bazie dobrych wyników sprzedaży, rozwinięto Extra EA-400, 6-osobowy górnopłat, napędzany silnikiem tłokowym Continentala. Samolot nie okazał się przebojem. Cena ok. 1 mln USD była przynajmniej o 250 tys. wyższa, niż podobnego Pipera Matrix.

W związku z tym zdecydowano się rozwinąć turbośmigłową wersję samolotu. Miała być ona nieznacznie tylko droższa od EA-400 i zapewniać bezkonkurencyjny zasięg - prawie 3 tys. km rezerwą paliwa. Założenia te udało się zrealizować, jednak koszty programu badawczo-rozwojowego doprowadziły przedsiębiorstwo do upadku.

Nowe władze zdecydowały się kontynuować produkcje samolotów sportowych i nadal rozwijać EA-500. Mimo ogromnych wątpliwości, co do celowości takiego przedsięwzięcia. Samolot - już w momencie rozpoczęcia przedsprzedaży - nie cieszył się bowiem wielkim powodzeniem. Mimo niskiej ceny i dużego zasięgu, poważnym problemem jest stosunkowo mała prędkość przelotowa. 450-konny Rolls-Royce 250 B17/F2 jest co prawda bardzo oszczędny, jednak ma o 50 KM niższą moc niż największy konkurent, Pratt & Whitney rodziny PT-6. To z kolei przekłada się na niższą, maksymalną prędkość przelotową. Dla EA-500 wynosi ona 419 km/h, na wysokości 7600 m, gdy Piper Meridian może lecieć o 60 km/h szybciej, na wysokości 9100 m. W istocie wątpliwe jest również realizowanie najdłuższych lotów. Zasięg 3 tys. km osiągany jest przy prędkości 320 km/h i wykorzystaniu 40% mocy silnika, co wydłuża podróż do prawie 10 h. Przy nieznacznie mniejszej prędkości (305 km/h) osiągane jest najmniejsze zużycie paliwa, ok. 19 l/100 km. W normalnych warunkach jest ono jednak o 50-90% większe.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.