Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Airbus wyprodukuje 18 A380

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 09 kwietnia 2009

Przedstawiciele Airbusa potwierdzili, że zamierzają w tym roku wyprodukować 18 egz. A380. Wielu obserwatorów uważa jednak, że nie będzie to możliwe. Do końca marca koncern nie dostarczył odbiorcy ani jednego samolotu tego typu...

A380 miał zapewnić przewagę nad Boeingiem. W ostatnich latach europejski koncern notował często większą liczbę wyprodukowanych samolotów, jednak Amerykanie, sprzedając także największe, a więc i najdroższe B747, niwelował tę przewagę w wymiarze finansowym. Niestety, produkcja A380 natrafi ciągle na poważne przeszkody / Zdjęcie: Airbus

A380 zanotował dwuletnie opóźnienie, z powodu trudności z uruchomieniem produkcji seryjnej oraz kłopotów z okablowaniem. Później okazało się, że Airbus nie będzie w stanie zachować pierwotnie planowanej wielkości produkcji. W 2006 zakładano, że w bieżącym roku zostanie przekazanych odbiorcom 25 samolotów. W ubiegłym roku zapewniano, że w 2009 zostanie zbudowanych 21 egz. największego samolotu pasażerskiego świata (zobacz: Mniejsze dostawy A380). Jednak w styczniu liczbę tę określono ostatecznie na 18, o jedynie 6 więcej niż w roku poprzednim.

Także i te szacunki w ostatnich kilku tygodniach były kwestionowane przez media, które na podstawie urywkowych danych i nieoficjalnych rozmów podawały, że najbardziej prawdopodobną liczbą jest 15.

Spowodowało to reakcję europejskiego koncernu. Jego rzecznik prasowy, Stefan Schaffrath powiedział, że naszym celem jest dostarczenie w tym roku 18 samolotów. Poinformowaliśmy o tym w styczniu i nic (w tej kwestii) się nie zmieniło.

Oświadczenie to może jednak nie rozwiać wszystkich obaw klientów i prasy. Opublikowane wyniki produkcji za pierwszy kwartał pokazują, że choć Airbus dostarczył w tym czasie odbiorcom 116 samolotów, aż 101 z nich stanowiły najmniejsze maszyny rodziny A320. Pozostałe to większe A330/340. Nie ma wśród nich żadnego A380...

Dane te są także gorsze od wyników, które osiągnął do końca marca amerykański Boeing. Udało mu się w tym czasie wyprodukować 121 samolotów, w tym 27 średnich i dużych (23 B777 i 4 B747; zobacz: Boeing - duża produkcja, małe zamówienia).

Airbus zanotował jednak niewielki postęp w zamówieniach. O ile w pierwszym kwartale klienci Boeinga ciągle anulowali więcej zamówień, niż złożyli nowych, Airbus wyszedł, dzięki marcowym zamówieniom na plus. Podpisał 4 umowy na dostawy łącznie 22 samolotów, w tym 2 A380 dla Korean Air, notując jednocześnie anulowanie kontraktów na 14 maszyn.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.