Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

F-15 z Patriotem

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 10 kwietnia 2009

Lockheed Martin proponuje USAF przystosowanie myśliwców F-15C do przenoszenia pocisków przeciwrakietowych Patriot. Miałoby to potrwać 29-33 miesięcy i kosztować 137 mln USD.

Prace nad dostosowaniem pocisków MIM-104 Patriot advanced capability-3 (PAC-3) do wystrzeliwania z powietrza finansuje od 2007 US Missile Defense Agency (MDA). Lockheed Martin otrzymał od niej 3 mln USD na wstępne analizy. Przenoszone przez samoloty Patrioty mogłyby atakować rakiety balistyczne w początkowej i końcowej fazie lotu. Mogłyby też skuteczniej zwalczać pociski samosterujące.

Wobec planowanego obcięcia budżetu MDA o 2 mld USD, Lockheed Martin poszukuje teraz nowego sponsora programu budowy pocisku nazwanego ALHTK (air-launched hit-to-kill). Prowadzi więc dyskusję na ten temat z dowództwem wojsk lotniczych (USAF). Do demonstrowania potencjalnych możliwości ALHTK wykorzystuje odpowiednio zmodyfikowany samolot F-15C, symulujący wystrzeliwanie pocisku. Lockheed Martin jest wspierany w swych próbach przez dowództwo 13. Armii Lotniczej USAF podległe US Pacific Command.

Aby uzyskać pełnię możliwości w zakresie obrony przeciwrakietowej F-15C musi być zmodernizowany poprzez zainstalowanie zmodyfikowanego systemu IRST (infrared search and track), przystosowanego do śledzenia celów poza atmosferą. Może być on przenoszony w zasobniku podwieszanym (w IRST są wyposażane F-15SG lotnictwa Singapuru). Na wstępne prace dotyczące integracji IRST z F-15C Lockheed Martin otrzymał od MDA 2 mln USD.

Przystosowany do wystrzeliwania z powietrza Patriot nie różni się od wersji naziemnej niczym poza softwarem. Przebudowany musi być natomiast zasobnik, by móc go podwieszać na pylonie przystosowanym do przenoszenia dodatkowego zbiornika paliwa. Patriot jest dużym pociskiem, o długości 5,2 m, ale jego podwieszanie pod F-15 nie jest istotnie różne od 4,1-metrowego pocisku przeciwradiolokacyjnego pocisku AGM-88.

Według Lockheed Martina, w przyszłości możliwe jest zintegrowanie pocisku Patriot z innymi samolotami, w tym F-22 USAF lub P-8A Poseidon US Navy. Amerykańska marynarka analizuje możliwość podwieszania pocisków Patriot pod samolotami od maja 2005. Prace na ten temat prowadzi też Raytheon, wykorzystujący doświadczenia z rozwijania pocisków klasy powietrze-powietrze w ramach programu MDA Network Centric Airborne Defense Element (NCADE). Jego kontrakt jest wart 7 mln USD. Raytheon wykorzystuje elementy pocisku AMRAAM z nowym stopniem napędowym, i systemu samonaprowadzania AIM-9X.

Warto dodać, że Lockheed Martin proponuje też zintegrowanie F-15 z pociskiem systemu THAAD. Ten jest jednak 3 razy cięższy i znacznie dłuższy niż Patriot, co powoduje poważniejsze komplikacje konstrukcyjne.

US Navy realizowała w latach 1980. program budowy następcy pocisku Phoenix - AIM-152 Advanced Air-to-Air Missile, (AAAM). Miał on być znacznie mniejszy od poprzednika przy tych samych możliwościach bojowych i stanowić uzbrojenie myśliwców F-14. Kluczowe technologie pocisku - w tym napęd strumieniowy - testowano z wykorzystaniem ACIMD (Advanced Common Intercept Missile Demonstration). Program przerwano przed wykonaniem lotów próbnych

Od 1977 USA rozwijały podobny program - ASAT - pocisku przeciwsatelitarnego przenoszonego przez F-15. Pocisk ASM-135 zaprojektowany przez LTV Aerospace na bazie AGM-69 SRAM był przenoszony pod kadłubem. Jedyną udaną próbę przeprowadzono 13 września 1985, gdy wystrzelony z lecącego na wysokości 25 km samolotu ASAT zniszczył satelitę Solwind na wysokości 555 km. Program przerwano w 1988


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.