Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bell Helicopter ujawnia Nexusa

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 08 stycznia 2019

Bell Helicopter zaprezentował podczas rozpoczętego 7 stycznia w Las Vegas Consumer Electronics Show (CES) pełnowymiarową makietę nowego miejskiego wiropłata o nazwie Nexus. Jego koncepcja została ujawniona rok wcześniej, podczas tej samej imprezy (Miejska taksówka Bella, 2018-01-09).

Seryjne Nexusy mają pojawić się na rynku w połowie następnej dekady / Ilustracja: Bell Helicopter

Ponieważ przestrzeń na poziomie ziemi staje się ograniczona, musimy rozwiązać problemy transportowe w wymiarze pionowym. Wierzymy, że projekt, zgodny z naszym strategicznym podejściem do budowy tej infrastruktury, doprowadzi do udanego wdrożenia pionowzlotu Nexus na świecie – powiedział prezes i dyrektor generalny Bella Mitch Synder.

Nexus jest napędzany sześcioma tunelowanymi wirnikami o średnicy 2,43 m, które mogą zmieniać położenie od poziomego (podczas startu) aż do pionowego (w locie postępowym). Dwie pary wirników są zabudowane bezpośrednio na kadłubie, w przedniej i tylnej części, a trzecia – na końcach skrzydeł, których rozpiętość wynosi ok. 6 m. Każdy wirnik jest napędzany indywidualnym silnikiem elektrycznym. Rozwiązanie takie ma zapewniać

bezpieczne wsiadanie i wysiadanie pasażerów z pojazdu podczas działania zespołu napędowego i niższy poziom emitowanego hałasu. Nexus ma usterzenie w układzie T, ze zdwojonym statecznikiem pionowym. Podwozie składa się z połączonych ze sobą płóz, zakończonych małymi kołami.

W projekcie biorą udział także inne przedsiębiorstwa branży lotniczej: Safran ma dostarczać hybrydowe układy napędowe i układ przeniesienia napędu, Electric Power Systems – urządzenia magazynujące energię, Thales – komputery i oprogramowanie układu sterowania lotem, który opracuje Moog, a Garmin zintegruje awionikę i komputer zarządzający.  

Zespół napędowy Nexusa ma składać się z silnika turbinowego zasilającego układ dystrybucji energii elektrycznej, przekazującego energię do zespołu akumulatorów, które napędzają silniki wirników nośnych> Energia zgromadzona w akumulatorach ma służyć do napędu w przypadku awarii silnika turbinowego lub do zwiększenia prędkości lotu. Jak podaje Safran łączna moc silników elektrycznych wynosić ma 600 kW. Docelowo Nexus ma być napędzany ogniwami paliwowymi i/lub całkowicie silnikami elektrycznymi.

Obliczeniowa maksymalna masa startowa Nexusa to 2720 kg. W kabinie pionowzlotu mieści się 5 osób – pilot i 4 pasażerów. Inżynierowie Bella rozważają eksploatację pionowzlotu bez pilota, dzięki czemu jego ładunek płatny zwiększyłby się o 25%, albo uproszczenie układu sterowania lotem tak, aby Nexus mógł być pilotowany przez osobę mającą podstawowe przeszkolenie w tej dziedzinie. Dzięki temu rozwiązano by na wstępie problem niedoboru pilotów dla tysięcy miejskich latających taksówek, jakie mają w przyszłości pojawić się na świecie. Bell przewiduje, że seryjne Nexusy mają pojawić się na rynku w połowie następnej dekady (Nowy miejski pionowzlot , 2018-11-22, Motyl Karema, 2018-05-10, Embraer przedstawia eVTOL, 2018-05-09, AERO 2018: Lotniczy odpowiednik Ubera, 2018-04-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.