Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa koncepcja TTBW

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 09 stycznia 2019

Boeing ujawnił nową koncepcję wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego ze skrzydłem podpartym zastrzałami (Transonic Truss-Braced Wing , TTBW). Według amerykańskich naukowców zastosowanie profilu o małej grubości umożliwi rozwinięcie prędkości przelotowej M0,8.

Wizualizacja najnowszej koncepcji TTBW / Ilustracja: Boeing

Rozpiętość skrzydeł TTBW wynosić ma ok. 52 m. Zastrzały mają generować dodatkową siłę nośną, a także służyć do zmiany kąta skosu skrzydła, w celu optymalizacji parametrów lotu. Co ciekawe, podczas postoju na ziemi skrzydła mają być składane wzdłuż kadłuba.

Projekt TTBW jest badany w ramach programu poddźwiękowego ultra-ekologicznego samolotu pasażerskiego (Subsonic Ultra Green Aircraft Research, SUGAR). Początkowo przewidywano, że TTBW będzie mógł rozwinąć prędkość M0,70 – M0,75. Najnowsze badania, przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym NASA Ames Research Center, pozwoliły na polepszenie obliczeniowych osiągów samolotu.

Kolejnym problemem do rozwiązania jest wybór zespołu napędowego – nie wiadomo, czy będą to klasyczne silniki turbowentylatorowe, czy też może konstrukcja z nieosłoniętym wentylatorem. Głównym kryterium ma być jak najniższy poziom emitowanego hałasu i substancji szkodliwych dla środowiska (FIA 2018: Advanced3 z pełnym ciągiem, 2018-07-16, ILA 2018: Porozumienie w sprawie UltraFana, 2018-04-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.