Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Początek wycofywania MD-80

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 15 kwietnia 2009

American Airlines (AA), największa pod względem liczby samolotów pasażerskich linia lotnicza świata, rozpoczęła proces wycofywania samolotów rodziny MD-80 i zastępowania ich Boeingami B737-800.

MD-80 od ubiegłego roku nie przyczyniają się do poprawy zaufania klientów do AA. Co więcej, zastąpienie starzejących się samolotów, w dłuższej perspektywie czasu powinno doprowadzić do zwrotu inwestycji w B737-800. Przedstawiciele przewoźnika twierdzą, że nowa konstrukcja pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa na jednego pasażera nawet o 35%

AA dysponuje 615 samolotami pasażerskimi, jednak 44% z nich - ok. 270 egz. - stanowią starzejące się maszyny McDonnell Douglas MD-82 i MD-83. Zasłynęły one niechlubnie w ubiegłym roku po serii uziemień, spowodowanych wykryciem opóźnień przeglądów i wad instalacji hydraulicznej. W trakcie największego kryzysu, w kwietniu 2008, AA musiały odwołać nawet 1054 loty w ciągu jednego dnia, a 200 tys. pasażerów koczowało na lotniskach (zobacz: Tysiące odwołanych lotów).

Od tej pory władze linii sukcesywnie wycofują najstarsze samoloty rodziny MD-80, korzystając z faktu zmniejszenia się liczby lotów. Jednak całkowite zastąpienie tych maszyn wymaga zakupu nowych. Wybrano B737-800, których linia wykorzystuje już prawie 80 egz.

W poniedziałek AA odebrały pierwsze dwa samoloty nowej partii, które wczoraj odbyły pierwsze komercyjne loty. Do końca pierwszego kwartału 2011 przewoźnik zamierza otrzymać łącznie 77 egz. B737. Nie jest jednak całkowicie pewne, czy uda się to zrealizować. Przedstawiciele linii poinformowali bowiem, że mają na razie zagwarantowane finansowanie transakcji do początku 4. kwartału 2010.

Przed kryzysem informacji tego typu w ogóle nie publikowano. Obecnie jednak kredytowanie staje się poważnym problemem i zagrożeniem dla całej branży lotniczej. Dotyczy to przewoźników, ale również producentów, którzy - jak Boeing - mają zapewnione finansowanie bieżącej produkcji zaledwie do pierwszych miesięcy przyszłego roku (zobacz: Ciągle nic, a może być gorzej...).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra