Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zodiaki CH-601XL do uziemienia

Lotnictwo cywilne, 17 kwietnia 2009

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) zarekomendowała amerykańskim władzom lotniczym natychmiastowe uziemieni wszystkich, dwumiejscowych samolotów sportowo-turystycznych CH-601XL.

CH-601XL,w porównaniu do poprzednich modeli Zodiaków, mają przeprojektowane skrzydła, mieszczące także zbiorniki paliwa. Na razie nie stwierdzono jednak wad strukturalnych płatowca. Najbardziej prawdopodobną przyczyną serii katastrof jest przekraczanie przez pilotów maksymalnych wartości charakterystyk lotu / Zdjęcie: Zenair Aircraft

CH-601XL jest jedną z ostatnich wersji Zodiaka, zaprojektowanego przez kanadyjską Zenair Aircraft w latach 1980. Samolot oferowany jest w zestawach do samodzielnego montażu oraz jako gotowe egz., certyfikowane w 2005 do klasy Special Light Sport Aircraft (S-LSA).

Zodiaki to bardzo popularne samoloty. W różnych wytwórniach (w USA, Europie i RPA) zbudowano ich ponad 1000 sztuk, w tym jako zestawy do montażu. Wersja XL ma maksymalną masę startową 600 kg i może zabrać 2 osoby. Silniki - z reguły Rotaxa - o mocy 80-100 KM, zapewniają prędkość do 257 km/h.

Niestety, w ciągu ostatnich kilku lat, w zasadzie od wprowadzenia modelu XL na rynek, jako samolotu klasy S-LSA, maszyny te ulegały licznym wypadkom, także tragicznym. 24 października władze lotnicze Holandii uziemiły wszystkie 12 egz. tego typu, latających w kraju, z powodu serii wypadków i incydentów lotniczych: od 2005 miało miejsce 7 zdarzeń, w których zawiodło jedno lub oba skrzydła. Śledztwo w sprawie jednego z wypadków, w którym śmierć poniosły 2 osoby, wykazało słabą wytrzymałość płatowca w pewnych zakresach prędkości lotu. Na razie jednak dochodzenie nie zostało zakończone.

O wstrzymanie lotów CH-601XL wystąpiła 3 dni temu również amerykańska NTSB. Wskazuje ona na konieczność natychmiastowego podjęcia decyzji przez amerykańskie władze lotnicze FAA. W ciągu kilku lat doszło bowiem do 6 wypadków, w których Zodiaki XL złamały się powietrzu, uśmiercając 10 osób. Cztery katastrofy miały miejsce w USA, 2 w Europie.

Według NTSB, dotychczasowe ustalenia śledztw wskazują, że skrzydła samolotów wpadają w drgania, osiągające coraz większą amplitudę, co doprowadza do odłamania się jednego lub nawet dwóch skrzydeł.

Członkowie rady bezpieczeństwa wskazali również na zbyt dużą łatwość operowania drążkiem sterowym przy gwałtownych manewrach i dużych przeciążeniach, co może spowodować przekroczenie maksymalnych, dopuszczalnych wartości manewrowych dla tego samolotu i - w konsekwencji - doprowadzić do uszkodzenia struktury płatowca.

Podobne wątpliwości związane są z zaobserwowaną usterką pracy prędkościomierza. Wskazuje on niższe wartości niż w rzeczywistości. To może doprowadzić do nieświadomego przekroczenia przez pilota prędkości maksymalnej, a przez to do osłabienia struktury płatowca.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.