Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe przepisy dotyczące bsl

Lotnictwo cywilne, 06 lutego 2019

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 grudnia 2018, zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków, które weszło w życie 31 stycznia 2019, ułatwiające loty bezzałogowych statków powietrznych poza zasięgiem wzroku i dopuszczające loty automatyczne, jest wsparciem rządu dla nowo powstającego sektora gospodarki.

Minister Infrastruktury powołał pełnomocnika ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych, panią Małgorzatę Darowską / Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury

Musimy pamiętać, że wykorzystanie bsl w przestrzeni publicznej musi być bezpieczne. Ministerstwo Infrastruktury wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, będzie w dalszym ciągu podejmowało działania by zapewniać bezpieczeństwo wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej i zrównoważony rozwój nowej dziedziny gospodarki – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Mikołaj Wild.

Liczba zastosowań bsl w celach komercyjnych i w wykonywaniu zadań administracji publicznej dynamicznie rośnie i obejmuje różne dziedziny gospodarki, wspierając wykonywanie czynności takich jak rejestracja obrazu, loty fotogrametryczne, patrolowanie granic, lasów, jezior, wód terytorialnych, dróg i autostrad, koordynacja i wsparcie akcji ratunkowych, a także dokumentowanie strat po klęskach żywiołowych.

Bezzałogowe statki latajace znakomicie sprawdzają się również jako narzędzia do badania skażenia atmosfery, stanu upraw, rurociągów lub linii energetycznych. Są w stanie wykonywać prace lotnicze w miejscach niedostępnych lub zbyt niebezpiecznych dla tradycyjnych, załogowych statków powietrznych. Będą też coraz częściej wykorzystywane do transportu przesyłek. Dzięki rozwijającej się automatyzacji i autonomii, urządzenia te stają się coraz bardziej precyzyjne i użyteczne w zastosowaniach komercyjnych.

Ministerstwo Infrastruktury wraz z Polskim Instytutem Ekonomicznym opracowało Białą Księgę Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych, która prezentuje szerokie spektrum wykorzystania bsl i pokazuje, jak ogromny potencjał ekonomiczny tkwi w lotnictwie bezzałogowym. Według obliczeń przeprowadzonych przez PIE, wartość rynku bezzałogowców wyniesie 3,26 mld zł do 2026, ale efekt dla całej gospodarki może wynieść nawet 576 mld złotych, wg scenariusza umiarkowanego. Biała Księga prezentuje tendencje rozwojowe lotnictwa bezzałogowego, które podlega szybkiej automatyzacji, kreując nowy wymiar Internetu rzeczy w przestrzeni powietrznej, tzw. U-space.

U-space otworzy zupełnie nowy rynek technologii i usług, którego wstępnie szacowana wartość na przestrzeni 10 lat, w zależności od scenariusza rozwojowego, obejmuje kwotę od 310 do 913 mld zł. Biorąc pod uwagę umiarkowany rozwój tego sektora, to w latach 2017-2026 wpływ integracji bsl do gospodarki wyniósłby 576 mld zł – podkreślił dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego Piotr Arak.

Dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego najważniejsze jest zachowanie bezpieczeństwa operacji lotniczych dlatego jako jeden z pierwszych krajów na świecie wprowadzamy regulacje dotyczące zasad wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem wzroku. Tworząc nowe regulacje wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom branży oraz dynamicznemu rozwojowi technologii bezzałogowych. Świadczy o tym stale rosnąca liczba osób posiadających odpowiednie kwalifikacje potwierdzone uzyskaniem świadectwa kwalifikacji, których wydano już ponad 10 tysięcy – dodał prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson.

Dzięki zmianom w przepisach zyskujemy optymalne warunki do rozwoju sektora BSP i dołączamy do czołówki najbardziej innowacyjnych państw w tym obszarze. Znoszenie barier prawnych, przy jednoczesnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa i porządku na niebie, to kolejny krok w kierunku integracji lotnictwa bezzałogowego z załogowym –  powiedział p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski.

Minister Infrastruktury powołał też pełnomocnika ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych, Małgorzatę Darowską, której zadaniem jest koordynowanie, w imieniu Ministra Infrastruktury, współpracy z innymi resortami i administracją publiczną oraz z dynamicznie rozwijającym się rynkiem, i zapewnienie integracji działań, w celu wypracowania rozwiązań optymalnych z punktu widzenia państwa i biznesu. Trwają też prace nad kolejnymi krokami, w tym rozwiązaniami legislacyjno-organizacyjnymi, które pozwolą na stworzenie dalszych regulacji i usług administracji publicznej.

Integracja coraz bardziej zautomatyzowanych bezzałogowych statków powietrznych jako nowego użytkownika przestrzeni powietrznej, w szczególności tej nad miastami i terenami zamieszkałymi, jest niezwykle multidyscyplinarnym przedsięwzięciem, o przełomowym znaczeniu dla gospodarki. Stworzenie odpowiedniej infrastruktury i usług publicznych uwalniających przestrzeń powietrzną dla bsl, a jednocześnie zapewniających bezpieczeństwo, jest podstawowym wyzwaniem jakie stoi przed administracją – powiedziała Małgorzata Darowska.

W rozporządzeniu zmieniono zasadę dotyczącą lotów wykonywanych w pobliżu lub nad rurociągami paliwowymi, liniami energetycznymi i telekomunikacyjnymi, zaporami wodnymi i śluzami oraz innymi urządzeniami znajdującymi się w otwartym terenie. Określono też zasady wykonywania lotów poza zasięgiem wzroku operatora (BVLOS). Do tej pory mogły być one wykonywane po zgłoszeniu wniosku oraz wyznaczeniu strefy powietrznej 90 dni przed planowanym lotem przez PAŻP, obecnie będą mogły być wykonywane po uzyskaniu zgody wydanej przez prezesa ULC. Zgoda będzie wydawana podmiotowi na okres 12 miesięcy. Operacje lotnicze będą mogły być wykonywane 7 dni po zgłoszeniu do służb ruchu lotniczego.

W rozporządzeniu dopuszczono loty automatyczne (operacje, w której bezzałogowy statek powietrzny w sposób automatyczny realizuje start i lądowanie w wyznaczonym miejscu oraz lot po zaprogramowanej trasie, gdy operator pełni jedynie  zdalny nadzór nad operacją, zachowując możliwość niezwłocznego przejęcia zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym lub podjęcia innych działań na wypadek wystąpienia sytuacji niebezpiecznej). Loty automatyczne umożliwią wykonywanie m.in. rutynowych inspekcji o zaplanowanych godzinach na wyznaczonym obszarze bez ingerencji człowieka, wykorzystywanie nowych technologii, dostarczanie przesyłek itp.

Rozporządzenie wprowadza dodatkowy nadzór i certyfikację przez Urząd Lotnictwa Cywilnego podmiotów, które będą chciały wykonywać loty bsl poza zasięgiem wzroku. Wprowadzone zmiany umożliwiają szerszy dostęp do świadectw kwalifikacji m.in. poprzez zniesienie limitu wiekowego dla osób ubiegających się o wydanie świadectw i uproszczenie zasad egzaminowania. Zwiększona została możliwość uprawiania sportu i rekreacji z wykorzystaniem bezzałogowców.

Biała Księga Rynku BSP: https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Bia%C5%82a_Ksi%C4%99ga_BSP.pdf/1073cfd6-ff1a-2f1b-e7c4-58dc3a901552


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.