Przedsiębiorstwo Calidus ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich zaprezentowało podczas tegorocznych targów IDEX nowy transporter opancerzony Wahash 8x8. Pojazd został zaprojektowany, zbudowany i przetestowany przez ADG Mobility z Republiki Afryki Południowej.
Wahash jest transporterem pływającym długości 8,5 m i wysokości 2,7 m. Jego masa bojowa to 32 100 kg, a ładowność – 10 000 kg. W ładowni samolotu C-17 mieszczą się 2 pojazdy tego typu. Zaprojektowany do operowania w warunkach Bliskiego Wschodu, transporter może działać w temperaturach od –30℃ do +55℃. W jego wnętrzu mieści się trzyosobowa załoga (kierowca, dowódca i strzelec) i 8 żołnierzy desantu. Załoga ma do dyspozycji kamery umożliwiające dookólną obserwację otoczenia. Większość komponentów pojazdu jest dostępna na rynku cywilnym.
Wóz jest napędzany silnikiem Scania DC 13 o mocy 720 KM, który umożliwia mu rozwinięcie prędkości maksymalnej 130 km/h na lądzie. Pojazd ma niezależne zawieszenie hydropneumatyczne i promień skrętu wynoszący 18 m. Dwie śruby zamontowane w tylnej części wozu pozwalają na pływanie z prędkością 8-10 km/h, przy stanie morza 2 w skali Beauforta. Zasięg Wahasha na lądzie to 750 km.
Poziom ochrony balistycznej pojazdu wg STANAG 4569 wynosi 4, a ochrony przeciwminowej – 4B. Transporter jest też odporny na działanie improwizowanych ładunków wybuchowych o masie do 50 kg i pociskami odłamkowymi kal. 155 mm. Wnętrze pojazdu jest odporne na działanie broni chemicznej, biologicznej, radiologicznej i nuklearnej.
Uzbrojenie wozu mogą stanowić wieże załogowe i bezzałogowe – na IDEX 2019 pokazywany jest z ukraińskim zsmu Szturm, obejmującym 30-mm działko ZTM-1, 7,62-mm km KT, wyrzutnie granatów dymnych KBA117 i wyrzutnie ppk Barier. Według producenta można zamontować także wieżę zapożyczoną z bwp BMP-3.
Dotychczas zbudowano dwa prototypy Wahasha. Przeznaczeniem wozu mają być misje wsparcia ogniowego, rozpoznawcze i przeciwpartyzanckie. Producent nie zdobył jeszcze zamówienia na seryjne pojazdy.