Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

CAGI bada model Gołowastika

Lotnictwo cywilne, 23 lutego 2019

Podmoskiewski Centralny instytut aerohydrodynamiczny (CAGI) im. prof. N.J. Żukowskiego bada modele samolotu dyspozycyjnego z napędem odrzutowym Gołowastik (kijanka). Zaprojektowano go w nietypowym układzie – z silnikami za krawędziami spływu skrzydeł o prostokątnym obrysie. Jego kadłub składa się z zapewniającej komfort podróżowania kabiny – o wysokości ponad 1,9 m, i belki ogonowej.

Model samolotu Gołowastik badany w 2018 – bez usterzenia i powierzchni ruchomych. Dobrze widoczny nietypowy układ aerodynamiczny / Zdjęcia: CAGI

Nietypowe rozmieszczenie silników zapewnia ograniczenie hałasu w kabinie samolotu. Charakterystyki aerodynamiczne pozostają przy tym podobne do układu klasycznego dla samolotów dyspozycyjnych – z silnikami po bokach tylnej części kadłuba. Badania w tunelu aerodynamicznym i dalsze symulacje komputerowe mają doprowadzić do uzyskania optymalnych parametrów projektowanego samolotu. Ze skrzydłami prostymi jego obliczeniowa prędkość przelotowa wynosi Ma0,77-0,8, a przy zastosowaniu skrzydeł o skosie 10o wzrasta do Ma0,8-0,82 (ok. 870 km/h).

Kompletny model samolotu Gołowastik badany w 2019 – z usterzeniem w układzie T zamiast pierwotnie planowanego V. Grubsza jest belka kadłuba za kabiną. Model jest wyposażony w powierzchnie ruchome skrzydeł / Zdjęcie: CAGI

W ostatnich tygodniach CAGI prowadziła kolejne badania modeli Gołowastika. Tym razem z usterzeniem w układzie T i mechanizacją płata. Mają one umożliwić zoptymalizowanie konfiguracji powierzchni sterowych. Po zakończeniu tego etapu ma powstać projekt konstrukcyjny nowego samolotu.

Najnowsze badania prowadzono w tunelu małych prędkości, odwzorowując parametry odpowiadające lądowaniu samolotu, przy prędkości Ma0,2. Wyniki okazały się zgodne z przewidywaniami.

Według wstępnych założeń Gołowastik ma przewozić od 3 do 6 pasażerów. W tym pierwszym wariancie jego zasięg miałby wynosić 4200 km, a w drugim 3200 km. Maksymalna masa startowa samolotu nie powinna przekraczać 6000 kg.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.