Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

SRS zawieszony

Lotnictwo cywilne, 22 kwietnia 2009

Władze Cirrus Aircraft ogłosiły wczoraj zawieszenie prac nad sportowym, dwuosobowym samolotem SRS. O decyzji, wywołanej kryzysem gospodarczym, poinformowano osoby, które wpłaciły zaliczki na te maszyny.

Cirrus SRS to licencyjna wersja FK 14 Polaris, produkowanego od końca poprzedniej dekady przez niemiecki FK Lightplanes. Samolot, oprócz pilota, może zabrać jednego pasażera. Jest napędzany silnikiem Rotax 912 o mocy 80 KM, co przy masie maksymalnej 520 kg i długości 5,69 m zapewnia prędkość do 235 km/h i prędkość wznoszenia 7,6 m/s / Zdjęcie: Cirrus Aircraft

Prezes zarządu Cirrus Aircraft, Brent Wouters, w liście do osób, które od stycznia 2008 wpłacały po 5 tys. USD zaliczki na zakup SRS (zobacz: Rozpoczęcie sprzedaży Cirrus SRS), wyjaśnił, że zawieszenie prac nad tą konstrukcją wynika z trzech przesłanek.

Po pierwsze, nie można określić terminu zakończenia obecnego kryzysu. Po drugie, wprowadzenie na rynek SRS wiąże się z przygotowaniem całego pakietu szkoleniowego i serwisowego, co z punktu widzenia producenta generuje znaczne koszty, zbyt ryzykowne do poniesienia w okresie recesji. Wreszcie, nie zakończono jeszcze procesu certyfikacji, który również niesie za sobą poważne wydatki, na które Cirrus nie może sobie obecnie pozwolić.

Dlatego Wouters, dziękując zainteresowanym za cierpliwość (samolot miał być dostarczany pierwotnie od końca 2008, względnie początku 2009) i przywiązanie do produktów jego przedsiębiorstwa, zaoferował zwrot zaliczki lub przesunięcie tych środków na inne zakupy.

W przypadku dalszego oczekiwania na SRS, wartość zaliczki zostanie podwojona, do 10 tys. USD. Przy zdecydowaniu się na zakup samolotów rodziny SR20 i SR22, zaliczka będzie liczona 5-krotnie i od ceny samolotu będzie można odjąć 25 tys. USD. Zaliczkę będzie można także przekazać osobie trzeciej, która chce kupić inny samolot Cirrusa, a wtedy jej wartość wzrośnie dwukrotnie, do 10 tys. USD.

Niestety, sytuacja ta dotknie bezpośrednio, znajdujące się w Krośnie, polskie zakłady niemieckiego FK Lightplanes, przygotowujące dla Cirrusa amerykańską odmianę sportowego FK Polaris (zobacz: Kolejne zwolnienia w Cirrusie).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.