Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Hybrydowy Dash 8-100

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 28 marca 2019

Spółka United Technologies Advanced Project, wchodząca w skład koncernu United Technologies Corporation (UTC), zaprezentowała zmodyfikowany samolot komunikacyjny Bombardier Dash 8-100, z napędem hybrydowo-elektrycznym, oznaczony jako Projekt 804 (P804). Nazwa ta odnosi się do odległości w linii prostej, liczonej w milach, między zakładami Pratt & Whitney w Montrealu a wytwórnią Collins Aerospace w Rockford, w stanie Illinois, które także biorą udział w tym przedsięwzięciu.

Zmodyfikowany Bombardier Dash 8-100 z napędem hybrydowo-elektrycznym / Zdjęcie: UTAP

P804 wyposażony jest w dodatkowy silnik elektryczny, wspomagający zespół napędowy (2 silniki turbinowe PW 121) podczas 20-minutowej sekwencji startu i wznoszenia. Inżynierowie UTAP zakładają, że silnik turbinowy i silnik elektryczny, zabudowane razem w zmodyfikowanej gondoli, będą generować po 1 MW mocy. Silnik elektryczny będzie zasilany z akumulatorów, które wraz z układem zarządzania energią i układami elektronicznymi zostaną zabudowane w kabinie samolotu. P 804 ma zostać oblatany w ciągu 3 lat.

Nowe rozwiązanie ma przynieść 30-% oszczędność paliwa podczas typowego jednogodzinnego lotu i ma być dostępne zarówno dla nowych konstrukcji, jak i już używanych samolotów turbośmigłowych. Przedstawiciele UTAP odkreślają jednak, że oszczędności paliwa będą także częściowo wynikały z zastosowania nowych technologii w silnikach turbinowych, a nie tylko silnika elektrycznego.

Zabudowanie napędu hybrydowo-elektrycznego zwiększy masę samolotu pustego i zmniejszy o połowę pojemność jego zbiorników paliwa samolotu, co spowoduje zmniejszenia zasięgu do ok. 1100 km. Zdaniem specjalistów UTAP nie jest to wielki problem, ponieważ zdecydowana większość lotów wykonywanych przez Dash 8-100 jest krótsza niż 930 km. Natomiast zastosowanie napędu całkowicie elektrycznego zostało odrzucone, ponieważ masa akumulatorów niezbędnych do ich zasilania przekroczyłaby maksymalną masę startową samolotu Dash 8-100.

Najważniejszym celem projektu jest dostarczenie skalowalnej technologii, która może być zastosowana w lotnictwie użytkowym i w samolotach komunikacyjnych oraz przyspieszenie rozwoju akumulatorów, silników elektrycznych i systemów zarządzania energią przeznaczonych dla lotnictwa.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.