Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Płat o zmiennym kształcie z MIT

Przemysł lotniczy, Publikacje, Lotnictwo cywilne, 05 kwietnia 2019

Zespół inżynierów z amerykańskiego Massachusetts Institute of Technology (MIT) i NASA opracował nowy rodzaj płata o zmiennym kształcie. Składa się on z setek małych, identycznych elementów, które mogą zmieniać położenie, by kontrolować lot samolotu (konwencjonalne skrzydła zwykle wymagają wyodrębnionych powierzchni sterowych, które pomagają kontrolować przechylenie i nachylenie). Płat automatycznie zmienia kształt zależnie od obciążeń aerodynamicznych. W pracach nad nowym płatem biorą udział specjaliści z Cornell University, University of California w Berkeley, University of California w Santa Cruz, NASA Langley Research Center, Politechnika w Kownie na Litwie i Qualified Technical Services w Moffett Field w Kalifornii.

Model płata o zmiennym kształcie, składający się z setek małych, identycznych elementów, które mogą zmieniać położenie, by optymalizować charakterystyki aerodynamiczne i kontrolować lot / Zdjęcie: NASA

Konstrukcja płata składa się z elementów sztywnych i elastycznych. Oparta jest na lekkiej kratownicy i pokryta cienką warstwą polimeru. Do produkcji poszczególnych elementów zespół wykorzystał formowanie wtryskowe żywicy polietylenowej w trójwymiarowej formie (jeden element powstaje w 17 s).

Montaż struktury badanego modelu płata odbywał się ręcznie. Seryjne konstrukcje będą mogły być montowane przez wyspecjalizowane roboty / Zdjęcie: Kenny Cheung – NASA Ames Research Center

Powstały w ten sposób płat ma gęstość 5,6 kg/m3 (guma o porównywalnej elastyczności ma gęstość 1500 kg/m3). Rezultatem jest płat znacznie lżejszy, a zatem znacznie bardziej energooszczędny, niż płat o konwencjonalnej konstrukcji, wykonany z metalu lub kompozytów. Ponieważ struktura, składająca się z tysięcy maleńkich trójkątów przypominających zapałki, składa się głównie z pustej przestrzeni, tworzy mechaniczny metamateriał, który łączy strukturalną sztywność gumopodobnego polimeru i ekstremalną lekkość i niską gęstość aerożelu – wynika z komunikatu naukowców.

Wizja montażu przez roboty elementów samolotu transportowego zaprojektowanego w układzie latającego płata o zmiennej geometrii / Zdjęcie: Kenny Cheung – NASA Ames Research Center

Podstawową zasadę działania elastycznego płata pomysłodawcy zademonstrowali kilka lat temu, budując strukturę o rozpiętości około metra, porównywalną do rozmiarów typowych dla zdalnie sterowanych modeli samolotów. Prototypowy płat, który został przetestowany w tunelu aerodynamicznym NASA w Langley Research Center, ma rozpiętość 5 m, czyli jest porównywalny z rzeczywistymi strukturami małych samolotów. Po zakończeniu badań Daniel Campbell z Aurora Flight Sciences powiedział: Wyniki obiecują zmniejszenie kosztów i zwiększenie wydajności dużych, lekkich i sztywnych konstrukcji. Najbardziej obiecujące zastosowania krótkoterminowe to komponenty strukturalne sterowców i struktury kosmiczne, takie jak anteny.

Wizja latającego płata składającego się z setek identycznych elementów, zmieniającego kształt zależnie od warunków lotu, opracowanego na podstawie badań MIT i NASA / Ilustracja: Eli Gershenfeld – NASA Ames Research Center

Chociaż możliwe było użycie silników do odkształcania skrzydeł, zespół poszedł o krok dalej i zaprojektował system, który automatycznie reaguje na zmiany warunków obciążenia aerodynamicznego, zmieniając swój kształt. Jesteśmy w stanie zwiększyć wydajność, dopasowując kształt do obciążeń przy różnych kątach natarcia – mówi Nicholas Cramer z NASA Ames z Kalifornii. Możemy uzyskać dokładnie takie samo zachowanie, jakie można wygenerować aktywnie, ale uzyskaliśmy to pasywnie.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.