Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wzmocnienie polskiej granicy morskiej

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 08 listopada 2007

Morski Oddział Straży Granicznej wprowadza do służby cztery nowoczesne jednostki interwencyjno-pościgowe typu IC 16 M III. Dwie pierwsze z nich, o numerach SG-213 i SG-215, nazwane odpowiednio Strażnik-3 i Strażnik-5, weszły już w skład SG.

Podniesienie na nich bandery oraz nadanie imienia i chrzest odbyło się 30 października w Gdańsku Nowym Porcie, zaś obie jednostki zostały włączone do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Westerplatte. Dwie kolejne, bliźniacze łodzie (SG-214 i SG-216) trafią niedługo do wyposażenia Pomorskiego Dywizjonu Straży Granicznej stacjonującego w Świnoujściu. Najprawdopodobniej jeden z nich pozostanie w tamtejszym porcie, zaś drugi stacjonować będzie w Kołobrzegu.

Przyszły Strażnik-4 znajduje się już w Polsce, zaś w najbliższych dniach ze Szwecji dotrze także ostatnia jednostka. Uroczystość nadania imienia i podniesienia na nich bandery planowana jest na 14 listopada. Wejście do służby Strażnika-5 przed Strażnikiem-4 może wydawać się dziwne, jest to jednak działanie celowe. W ostatnich latach przyjęło się, że jednostki trafiające do Kaszubskiego Dywizjonu SG mają numery nieparzyste, zaś te z parzystymi znajdują się w składzie dywizjonu Pomorskiego. Aby więc nie łamać tej zasady zdecydowano się na takie właśnie posunięcie i Strażnik-4 wejdzie do służby razem z ostatnim Strażnikiem-6.

Umowa na dostawę wszystkich 4 jednostek podpisana został ze szwedzka stocznią Dockstavarvet 4 maja 2006. Każda z łodzi kosztowała 6 752,7 tys. zł. Cała wydatkowana na zakup kwota pochodzi z Funduszu Schengen, czyli ze środków unijnych przeznaczonych na wzmocnienie ochrony zewnętrznych granic Unii Europejskiej. Dwie ostatnie spośród zamówionych jednostek zostały częściowo zbudowane w Polsce. W stoczni Wisła Aluminium powstały kadłuby dla SG-215 i SG-216 oznaczone stoczniowymi numerami budowy 546 i 547. Do Szwecji zostały one przetransportowane odpowiednio na początku marca oraz w połowie maja bieżącego roku, gdzie wykonano pozostałe prace wykończeniowe.

Jednostki interwencyjno-pościgowe projektu IC 16 M III należą do znanej rodziny szybkich łodzi wielozadaniowych CB 90 (Combat Boat 90), masowo używanych przez marynarkę szwedzką (w latach 1990-2003 dostarczono 147 jednostek). Eksploatowane są one także w marynarce wojennej Norwegii, Meksyku oraz Malezji i w greckiej straży przybrzeżnej. Odmiana IC 16 M powstała jako szybka jednostka patrolowo-pościgowa przystosowana dla celów cywilnych, w szczególności do zastosowania w służbach policyjnych i ochrony granic. Łodzie w tej wersji trafiły już do Malezji (4 szt. w służbie celnej), Meksyku i Rosji. Polska Straż Graniczna jest obecnie najnowszym nabywcą tego typu jednostek. Łącznie, wraz z odmianami wojskowymi, powstało już blisko 240 jednostek tej rodziny.

Nowe łodzie SG są niewielkimi jednostkami o wyporności 20 ton. Całkowicie aluminiowy kadłub ma długość całkowitą 15,9 m, szerokość 3,96 m, a zanurzenie 1,1 m. Załoga składa się z 4 osób zajmującej miejsce w wygodnej nadbudówce zapewniającej odpowiednie warunki pracy w tym dobrą widoczność. Przewidziano dla nich także pomieszczenia pod pokładem - 4 miejsca leżące w części dziobowej, a także niewielką pentrę (kuchnię), mesę i toaletę. Przewidziano również możliwość przewożenia do 8 pasażerów w pozycji siedzącej, w tym 5 na rozkładanych siedzeniach. Dwa silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem Scania DI16 o mocy 800 KM (589 kW) napędzają dwa pędniki strugowodne Rolls-Royce FF410HS, które pozwalają na osiągnięcie prędkości przekraczającej 42 węzły i zasięgu ponad 300 Mm.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.