Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofa Ecoflyera

Lotnictwo cywilne, 29 kwietnia 2009

Amerykańska policja potwierdziła ostatecznie, że w poniedziałek, w wypadku lekkiego Ecoflyera, zginął 56-letni Kanadyjczyk, Bernard LaFerriere, prezes Explorer Aeronautique, spółki budującej samoloty tego typu.

Szczątki samolotu Bernarda LaFerriere / Zdjęcie: NYDP

Do wypadku doszło ok. 16.30 czasu miejscowego, w rejonie nowojorskiego Lt. William Eaton Airport. Bernard LaFerriere wracał z południowych stanów USA na lotnisko Trois-Rivieres w Kanadzie, z międzylądowaniem pod Norwich, dla nabrania paliwa i w oczekiwaniu na uspokojenie silnego wiatru.

Ze względu na zalesiony teren, wrak odnaleziono dopiero następnego dnia po południu. Stwierdzono, że pilot zmarł w wyniku uderzenia samolotu o ziemię. Do tej pory nie są znane przyczyny wypadku.

LaFerriere był prezesem małej spółki, produkującej pływaki dla wodnosamolotów oraz dwa modele lekkich maszyn turystycznych. Private explorer to wyjątkowy samolot, z zabudowanym w kabinie wyposażeniem kampingowym i składanym łóżkiem. Maszyna oferowana jest jako samolot z klasycznym podwoziem lub pływakami.

Niezwykła - jak na samolot klasy LSA - konstrukcja zapewnia wyjątkową przestronność kabiny. Maszyna, wykonana przy dużym udziale kompozytów, napędzana jest silnikami Rota 912 ULS, o mocy 100 KM lub Jabiru 3300, o mocy 125 KM. Zapewniają one prędkość maksymalną 222 km/h i przelotową 217 km/h, przy wykorzystaniu 75% mocy silnika / Zdjęcie: Explorer Aeronautique

Według podobnej filozofii stworzono znacznie mniejszego Ecoflyera, który zalicza się do klasy LSA, a więc o maksymalnej masie startowej do 600 kg. Zabiera na pokład 2 osoby, jednak przestronna kabina (o szerokości 1,35 i długości aż 3,8 m, przy całkowitej długości Ecoflyera 6,2 m), pozwala na zabieranie wyposażenia turystycznego, w tym nawet rowerów, co w przypadku tak lekkich maszyn jest wyjątkowe.

Do tej pory zakład zbudował 9 samolotów w zestawach do samodzielnego montażu. Jeden kosztuje ok. 35 tys. USD. W ciągu najbliższych 12 miesięcy spółka miała rozpocząć produkcję gotowych maszyn. Tragiczny wypadek prezesa Explorer Aeronautique, może jednak przekreślić te plany.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.