Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

VS odebrały pierwsze FAP 3240 BS

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 maja 2019

17 maja Vojska Srbije (VS, serbskie siły zbrojne) odebrały pierwszą partię 4 seryjnych ciężarówek FAP 3240 BS / AB 8x8 wyprodukowanych przez zakłady Fabrika Automobila Priboj (FAP) Korporacija.

Pierwsza partia ciężarówek FAP 3240 BS / AB 8x8 wyprodukowanych przez FAP Korporacja, jakie trafiły dosił zbrojnych Serbii / Zdjęcie: MO Serbii

Opracowanie FAP 3240 zostało sfinansowane przez rząd w Belgradzie w poprzednich latach, a prototyp został zaprezentowany publicznie już w 2011. W sierpniu 2018 przyznano kolejne 100 mln dinarów serbskich (845 500 euro) środków rządowych na rozwój zerowej serii produkcyjnej.

Pojazd jest reklamowany przez Yugoimport jako ciężarówka przeznaczona do przewozu ludzi i materiałów o masie do 10 t i holowania przyczep o masie do 12 t. Pojazd napędzany jest silnikiem diesla o mocy 295 kW, z manualną skrzynią biegów (16 + 1 biegów). Jego maksymalna prędkość wynosi 85 km/h, a maksymalny zasięg to 600 km podczas jazdy po dobrych drogach.

FAP 3240 jest kontynuacją podobnego projektu – jugosłowiańskiej ciężarówki wojskowej FAP 2832 BS / AV 8x8, przeznaczonej do transportu personelu, uzbrojenia i materiałów o masie do 9 ton w trudnym terenie, jak również do holowania armat i przyczep o masie do 11 t.

Serbski minister obrony Aleksandar Vulin, uczestnicząc w ceremonii przekazania FAP 3240, poinformował, że FAP jest spółką o strategicznym znaczeniu dla Serbii i ogłosił, że w nadchodzących dniach rząd w Belgradzie przekaże swoim 745 małym udziałowcom łącznie 129 mln RSD (1,1 mln euro). Vulin powiedział również, że w tym roku serbskie ministerstwo obrony pozyska pojazdy FAP o wartości 315 mln RSD (2,67 mln euro).

W zeszłym roku VS odebrały także pierwsze sześć ciężarówek FAP2228 6x6, które FAP wyprodukowało w zerowej serii produkcyjnej. Po raz pierwszy pokazano je publicznie na międzynarodowych targach obronnych Partner, które odbyły się w Belgradzie w czerwcu 2013. Ciężarówka FAP 2228 oparta jest na serii Mercedes-Benz NG produkowanej przez Daimler-Benz w l. 1973-1988. Pojazd jest dostosowany do potrzeb VS i jest przeznaczony do transportu 24 żołnierzy i 2 członków załogi, uzbrojenia i zaopatrzenia o masie do 7 t w trudnym terenie, a także do holowania armat i przyczep o masie do 8,4 t.

Oprócz FAP 2228, zakłady FAP regularnie dostarczają VS ciężarówki FAP1118 4x4, produkowane seryjnie od 2011. Wojsko zakłada, że powinno dysponować 134 tego typu 4-tonowymi pojazdami. Zostały one nabyte jako zamiennik dla ciężarówek TAM110 4x4 produkowanych w byłej Jugosławii przez słoweńskie przedsiębiorstwo Tovarna avtomobilov Maribor (TAM).

W poprzednich latach FAP nie zdobył zainteresowania zagranicznych inwestorów i producentów samochodów ciężarowych, a z powodu zadłużenia w wysokości 73 mln euro na początku 2016 spółka, zatrudniająca 650 pracowników, znalazła się na skraju bankructwa. Kryzys zażegnano w listopadzie 2016, kiedy w ramach wspieranego przez rząd planu reorganizacji najwięksi wierzyciele, z których 95% stanowiły fundusze państwowe, zgodzili się nabyć aktywa FAP. Reorganizacja spowodowała również spadek zatrudnienia – do około 200 osób.

Rząd Serbii planuje, że założone w 1952 FAP mają zostać zintegrowane z państwowym kompleksem wojskowo-przemysłowym. Na razie ministerstwo obrony Serbii nadal wspiera FAP, finansując niskoseryjną produkcję wojskowych ciężarówek, które zaspokajają obecne potrzeby VS, szacowane na kilkaset pojazdów w różnej konfiguracji.

Na podstawie informacji Igora Božinovskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.