4 maja przedstawiciele amerykańskiego Boeinga i włoskiej Fincantieri podpisali porozumienie o stworzeniu grupy przemysłowej, której celem będzie wygranie przetargu na dostawy poduszkowców desantowych dla US Navy.
Obecnie Amerykanie wykorzystują 74, z 91 wyprodukowanych, poduszkowców Landing Craft Air Cushion (LCAC), dostarczonych przez Textron Marine and Land Systems i Avondale Gulfport Marine w latach 1984-2001. Dodatkowo 6 maszyn posiada marynarka wojenna Japonii.
Część amerykańskich poduszkowców przechodzi obecnie modernizację, wydłużającą okres ich wykorzystywania o 10 lat. Mimo tego US Navy zamierza w 2010 rozpisać przetarg na dostawy następców LCAC, w ramach programu Sea Base-to-Shore Connector (SSC). Wartość kontraktu szacowana jest na 4 mld USD.
Dostawami zainteresował się Boeing, jako ewentualny producent napędu i systemu awionicznego. Jako partnera przemysłowego wybrano włoską Fincantieri. Włoskie przedsiębiorstwo od kilku lat zaangażowane jest na rynku amerykańskim, jako dostawca technologii kadłuba ślizgowego i układu napędowego dla LCS-1, okrętu rozwijanego wraz z Lockheed Martinem, jak również jako właściciel wykupionych stoczni.
Ostatnia transakcja, z sierpnia ubiegłego roku, dotyczyła morskiego oddziału amerykańskiej spółki Manitowoc. Jedna z jej stoczni, Marinette Marine, zbudowała wspomniany już prototyp Littoral Combat Ship - USS Freedom (zobacz: Fincantieri kupuje LCS 1). I właśnie tam - w zakładach położonych na wybrzeżach Wielkich Jezior - będą mogły być budowane poduszkowce desantowe. Oczywiście, jeżeli grupa Boeing-Fincantieri zdobędzie zamówienie na ich wytwarzanie.