Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Jeszcze o lotnictwie ogólnym

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 09 maja 2009

Stowarzyszenie GAMA, po publikacji ogólnych danych na temat załamania produkcji samolotów lotnictwa ogólnego, przedstawiła obecnie szczegółowe informacje na ten temat.

W najgorszej sytuacji znajdują się najmniejsze przedsiębiorstwa. Amerykańska Maule Air w ubiegłorocznym, pierwszym kwartale wyprodukowała 9 egz. 4-osobowych samolotów turystycznych krótkiego startu i lądowania. Obecnie tylko 4, w tym jeden, prezentowany M-7-235C. Przyniosło to obroty w wysokości zaledwie 811 tys. USD / Zdjęcie: Maule Air

We wtorek przedstawiciele GAMA, stowarzyszenia, reprezentującego 66 czołowych producentów samolotów lotnictwa ogólnego, poinformowało, że w całej branży zanotowano 41-procentowy spadek produkcji w pierwszym kwartale 2009, w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku (zobacz: Załamanie w lotnictwie ogólnym).

Jednak dopiero ze szczegółowego raportu produkcji lotniczej, wyłania się obraz ogromnego kryzysu, przed jakim stanęła spora część wytwórców samolotów sportowo-turystycznych i dyspozycyjnych.

I tak Cessna zamiast 133 samolotów tłokowych, przekazała odbiorcom jedynie 46. Produkcja Cirrusa spadła z 76 do 39 egz., a Diamonda ze 101 do 45. Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja mniejszych producentów. Mooney zimą ubiegłego roku dostarczył 13 samolotów. W tym roku jedynie 3. Podobne, dramatyczne załamanie produkcji, zanotowała Liberty (z 10 do 2 egz.) i Maule (z 9 do 4 egz.). Oznacza to, że jeżeli obecny trend utrzyma się, wiele małych przedsiębiorstw może nie przetrwać kryzysu.

Jedynymi przedsiębiorstwami, które zanotowały wzrost obrotów były Gulfstream i SOCATA.

Ta pierwsza spółka, choć dostarczyła odbiorcom 31 samolotów (o 6 mniej niż rok wcześniej), zanotowała wzrost obrotów o ponad 100 mln USD, do 1,27 mld USD. Francuski producent sprzedał natomiast 9 samolotów TBM 850, o jeden więcej niż w 2009.

Mimo kryzysu Cessna zachowała swoje pierwsze miejsce w rankingu liczby wyprodukowanych samolotów. Dostarczyła ich łącznie 135 egz. Największy obrót zanotował wspomniany już Gulfstream.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.