Spółka Pegasus Universal Aerospace z Republiki Południowej Afryki opracowuje dyspozycyjny odrzutowiec, zdolny do pionowego startu i lądowania. Samolot, noszący nazwę Pegasus One ma być zaprezentowany w Europie w przyszłym roku.
Rozpiętość kompozytowego odrzutowca to 14,38 m, długość – 15 m, a wysokość – 3,6 m. Maksymalna masa do startu Pegasusa One wynosić ma 5700 kg, a masa samolotu pustego – 3040 kg. W jego wnętrzu ma się mieścić 6-8 osób. Pojemność zbiorników paliwa to 2040 l.
Napęd Pegasusa One stanowić mają 2 silniki turbowałowe (najprawdopodobniej GE CT7-8 o mocy 2300 KM każdy), napędzające 2 obudowane wentylatory napędowe zabudowane w ogonowej części kadłuba i cztery wentylatory nośne w skrzydłach. Obliczeniowe zużycie paliwa to 309 l/h. Samolot ma rozwijać prędkość przelotową 796 km/h.
W przypadku klasycznego startu Pegasus One ma być zdolny do przebycia dystansu 4400 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosić ma 6 h. Przy pionowym starcie i lądowaniu zasięg obliczeniowy to 2124 km, a długotrwałość – 3,5 h.
Potencjalnymi odbiorcami nowego odrzutowca mają być biznesmeni, poszukujący środka transportu pomiędzy ruchliwymi lotniskami miejskimi, małymi lądowiskami o nawierzchni nieutwardzonej i jachtami (dzięki zastosowaniu wentylatorów możliwe ma być lądowanie na drewnianym pokładzie), spółki zajmujące się transportem osób na morskie platformy wiertnicze służące do wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego oraz służby ratownicze.
Założyciel spółki Pegasus dr Reza Mia uważa, że certyfikacja samolotu zakończy się za 5-7 lat. Wprowadzenie go na rynek ma kosztować ok. 500 mln dolarów. Pełnowymiarowa makieta Pegasusa One ma być zaprezentowana w Londynie w 2020. Odrzutowiec będzie promowany w Europie, Indiach i Chinach.