Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Usuwanie kolejnej wady F-35

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 24 lipca 2019

Portal Breaking Defense informuje, że Biuro programu JSF Pentagonu zdecydowało się na radykalne, choć kosztowne, rozwiązanie problemu, który powoduje najbardziej znaczący spadek gotowości operacyjnej samolotów stealth F-35 wszystkich wersji. Chodzi o odwarstwianie się powłoki pochłaniającej fale elektromagnetyczne (według nieoficjalnych informacji – na bazie tlenku indowo-cynowego) od poliwęglanowej owiewki kabiny. To zjawisko występuje często po zaledwie kilkuset godzinach eksploatacji samolotów.

Powłoka owiewki samolotu F-35 pochłania fale elektromagnetyczne, co ma ograniczać ich odbijanie, ale także zabezpieczać pilota przed mikrofalami emitowanymi przez radary. Powłoce owiewka zawdzięcza swój złocisty kolor (choć zdarzają się zdjęcia, na których owiewka jest błękitna lub szara, co na różne sposoby próbują wyjaśnić analitycy) / Zdjęcie: US Air Force – Airman 1st Class Caleb Worpel

Pentagon prowadził w tej sprawie rozmowy z producentem F-35 – Lockheed Martinem, i jego podwykonawcą – GKN Aerospace. Ostatnie analizy wskazują na to, że główną przyczyną małej trwałości była zmiana kleju łączącego powłokę z owiewką, wprowadzona w 2015 z przyczyn oszczędnościowych. Zdecydowano więc o powrocie do pierwotnego kleju i jego dostawcy – PPG.

Nie jest jasne, czy zastosowanie pierwotnego kleju da pożądany rezultat. Okaże się to dopiero po co najmniej kilkuset godzinach F-35 ze zmodyfikowanymi owiewkami. Te zaś mają dopiero zostać dostarczone. Najwcześniej w 2. kwartale 2020, po zakończeniu wymaganych testów.

Obecnie gotowość operacyjna F-35 wersji A, B i C na Bliskim Wschodzie, w Azji i Pacyfiku oraz w Europie sięga zaledwie 60-70%. Tymczasem Pentagon oczekuje gotowości na poziomie 80%. Główną przyczyną problemów są właśnie wadliwe owiewki, które odpowiadają za około połowę wyłączeń F-35 z latania. Jeśli środki zaradcze okażą się skuteczne, wymagany poziom gotowości może zostać osiągnięty w 2020.

Warto przypomnieć, że jeszcze w lipcu Mark Esper, kandydat na stanowisko amerykańskiego sekretarza obrony, oceniał, że myśliwce piątej generacji F-22 Raptor i F-35 Lightning II nie osiągną w ciągu roku 80-% gotowości operacyjnej. Do tego zaś zobowiązał się Lockheed Martin. Koncern musi poradzić sobie nie tylko z problemem rozwarstwiających się owiewek, ale i dostawami stale brakujących części zamiennych oraz wieloma innymi – jawnymi lub ukrywanymi – wadami F-35.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.