4 czerwca, ku upamiętnieniu kontraktowych wyborów z 1989, w Katowicach zostanie wypuszczonych 10 tys. balonów, do których doczepiona zostanie ulotka, zawierająca kserokopie druków z czasów stanu wojennego i miesięcy poprzedzających wybory. Organizatorem akcji jest Muzeum Śląskie. Patronat medialny objęła m.in. Skrzydlata Polska.
Wypuszczenie balonów planowane jest na samo południe z katowickiego rynku oraz miejsca budowy nowej siedziby Muzeum Śląskiego - terenu dawnej kopalni Katowice. Część baloników zostanie także zrzucona z balonu lecącego nad Katowicami. Jego start zaplanowano na godz. 19.00 z terenu kopalni.
Przedsięwzięcie ma nie tylko odnosić się do wyborów sprzed 20 lat, ale również do akcji, jaka miała miejsce 5 marca 1982 roku. Z plaż Bornholmu działacze polskiej opozycji, Francuzi i Duńczycy wypuścili w powietrze 10 000 balonów, które zaniosły do Polski ulotki z bieżącymi informacjami.
Wśród załączonych materiałów będą m.in., reprodukcje słynnego plakatu, autorstwa Tomasza Sarneckiego, z wizerunkiem Garego Coopera, odwołującego się do filmu W samo południe, tytułu prasowego z terenu Górnego Śląska, informującego o wprowadzeniu stanu wojennego, materiały z drugiego obiegu z lat osiemdziesiątych, ulotki ruchu studenckiego, plakaty wyborcze, towarzyszące wyborom 1989 roku czy informacje prasowe o wynikach wyborów.
Następnego dnia, o godz. 17.00, w budynku Muzeum Śląskiego, odbędzie się dyskusja panelowa, m.in. z udziałem osób organizujących akcję balonową w 1982.
Patronem medialnym przedsięwzięcia jest miesięcznik Skrzydlata Polska.