Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ultralekki szmugiel

Strategia i polityka, 03 czerwca 2009

Amerykańska straż graniczna poinformowała o wzroście przemytu narkotyków, przy pomocy ultralekkich statków latających. W ostatnią sobotę jeden z nich uległ wypadkowi. Pilot zbiegł.

Motolotnie stały się ostatnio ulubionym środkiem przerzutu narkotyków przez meksykańskich przemytników. Są trudne do wykrycia, szczególnie w nocy i przy wyłączonym silniku. Nie potrzebują również specjalnie utwardzonych lotnisk. Są wreszcie tanie. Mimo zapewnień straży granicznej o możliwości ich lokalizacji, w istocie największym zagrożeniem dla pilotów nie są funkcjonariusze, ale są skrajnie trudne warunki lotu i lądowania / Zdjęcie: trickepilot.com

Przedstawicie Border Patrol nie ujawnili rodzaju statku powietrznego. Miejscowa prasa sugeruje jednak, że mogła być to motolotnia.

Funkcjonariusze służb granicznych potwierdzili, że wcześniej udało im się zlokalizować inny ultralekki statek powietrzny, przy czym jego pilot zginął. Nie jest przy tym jasne, czy wyniku wypadku lotniczego, czy działań straży granicznej.

Przynajmniej dwa przypadki przekroczenia granicy takim sposobem, w ostatnim okresie, odnotowała także lokalna prasa z rejonu Tucson.

Funkcjonariusze twierdzą, że jest to wyraz desperacji przemytników. Granica lądowa jest dobrze strzeżona i zabezpieczona dodatkowo zaporą z wysokiego płotu. Poprawił się również monitoring prywatnego ruchu lotniczego. Większość niezarejestrowanych samolotów jest przechwytywana przez stacjonarną sieć radarową. W związku z tym, przemytnicy zwrócili swoją uwagę na motolotnie, które dzięki niewielkim wymiarom, małej prędkości i wysokości lotu, mogą nie zostać wykryte.

Przedstawiciele Border Patrol zapewniają, że można je jednak zlokalizować, dzięki obserwacji wzrokowej oraz wykorzystaniu mobilnych, samochodowych stacji radiolokacyjnych, które strzegą już południowej granicy USA.

Trzeba jednak przypomnieć, że meksykańscy przemytnicy kopiują sprawdzone i skuteczne wzory. Motolotnie wykorzystywali komandosi Hezbollahu do penetrowania północnej granicy Izraela. Loty wykonywano w nocy, a pas najeżonych czujnikami zapór, pokonywano z wyłączonym silnikiem. Tymczasem granica z Libanem ma tylko kilkadziesiąt km, jest również nieporównywalnie lepiej chroniona, niż rozległa granica między USA a Meksykiem. Dlatego - mimo zapewnień funkcjonariuszy - większość lotów kończy się sukcesem.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.