Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Katastrofa Fokkera 100 w Kazachstanie

Wypadki, Lotnictwo cywilne, 27 grudnia 2019

Dziś rano, o 7:22 czasu lokalnego z pasa 05R lotniska w Ałmaty (Ałma-Ata) – byłej (do 1997) stolicy Kazachstanu, startował samolot Fokker 100 linii Bek Air (lot Z92100). Na jego pokładzie znajdowało się 93 pasażerów (według niektórych źródeł – 96) i 5 członków załogi. Mieli lecieć do obecnej stolicy – Nur-Sułtanu (do niedawna – Astana).

Tuż po oderwaniu od pasa Fokker 100 spadł na ziemię i przebił betonowy mur otaczający lotnisko. Za nim uderzył w piętrowy budynek. Samolot rozbił się, ale nie wybuchł jego pożar.

Przednia część rozbitego Fokkera 100 wbiła się w budynek. Kadłub samolotu złamał się u nasady skrzydeł. Odłamał się też jego część ogonowa z usterzeniem / Zdjęcie: Komitet CzS MWD Kazachstanu

Gdy na miejsce katastrofy dotarli ratownicy okazało się, że wiele osób lecących samolotem zginęło lub zostało rannych. Liczbę ofiar śmiertelnych szacuje się na 12 (8 zginęło na miejscu, 2 w budynku portu lotniczego, 2 w szpitalu). Zginął m.in. 58-letni pilot Marat Muratbajew, a drugi pilot – 54-letni Mirżan Muldakułow, został ciężko ranny. Do szpitala trafiły 53 osoby (w tym 9 dzieci), w tym 18 w stanie ciężkim. W zniszczonym budynku nikogo nie było.

Nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy. Za najbardziej prawdopodobną uznaje się awarię napędu. Możliwy jest też błąd załogi (np. niewysunięcie klap do startu). Znaleziono już rejestratory pokładowe samolotu.

Władze Kazachstanu wstrzymały loty samolotów Fokker 100. Zakazały też Bek Air wszelkiej działalności lotniczej. Przed katastrofą linie te dysponowały 9 Fokkerami 100 w wieku od 24 do 30 lat.

Rozbity samolot to Fokker 100 zn. rej. UP-F1007, nr ser. 11496, oblatany 9 kwietnia 1996. Należał do prywatnej kompanii Bek Air, istniejącej od 1999. W Kazachstanie został zarejestrowany 26 sierpnia 2016. Ostatni raz jego certyfikat został przedłużony w maju 2019.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.