Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Boeing – optymistyczne prognozy

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 15 czerwca 2009

Obecny kryzys gospodarczy nie zmienił długookresowych, optymistycznych prognoz rozwoju lotnictwa pasażerskiego. Według specjalistów Boeinga do 2028 zostanie wyprodukowanych 29 tys. nowych maszyn, o wartości 3,2 bln USD.

Zdjęcie: Ian Britton/freefoto.com

Dane te pojawiły się w Current Market Outlook (CMO), dokumencie publikowanym co roku, od prawie pół wieku. Specjaliści Boeinga przewidują w nim, że obecny kryzys nie będzie miał większego wpływu na rynek samolotów dla ponad 100 pasażerów i podobnej wielkości maszyn transportowych. Dane prezentowane obecnie, nie różnią się zbytnio od ubiegłorocznych. Są również zbieżne z przewidywaniami analityków Airbusa, które zostały opublikowane jeszcze przed kryzysem (zobacz: Rynek lotniczy 2026).

Przedstawiciele obu producentów są zgodni, że pojawiające się cyklicznie kryzysy są normalne. Bardziej istotnym jest, że następuje po nich okres silnego rozwoju. I tak, mimo poprzednich załamań rynku, w ciągu ostatnich dwóch dekad, średnioroczny wzrost ruchu lotniczego wyniósł ok. 5%. Niemal identyczna wartość (4,9%), przewidywana jest również na kolejne 20 lat.

Analitycy Boeinga uważają, że pozornie niekorzystne zjawiska: wzrastające ceny paliw, zanieczyszczenie środowiska, w rzeczywistości działają na korzyść producentów - przewoźnicy będą musieli kupować nowoczesne, oszczędne maszyny.

W zasadzie jedyną różnicą, jaka występuje w szacunkach Airbusa i Boeinga, dotyczy oceny zapotrzebowania na największe samoloty pasażerskie i cargo. Europejczycy ciągle uważają, że maszyny typu A380 lub B747 (oczywiście szczególnie te pierwsze...) będą bardzo popularne, a ich wartość znacznie przekroczy 500 mld USD. Z kolei Amerykanie, w najnowszym CMO uznali, że wartość ta będzie ponad 2 razy mniejsza; że na świecie zostanie sprzedanych jedynie 740 takich gigantów, za jedynie 220 mld USD.

Największą wartość będą miały duże szerokokadłubowce (np. B787, A350), których dostawy winny objąć 6700 egz. o wartości 1,51 bln USD.

Najliczniejsze będą natomiast samoloty z jednym korytarzem między fotelami pasażerów. Według Boeinga zostanie ich wyprodukowanych aż 19400 egz. o wartości 1,42 bln USD, co stanowi 67% rynku w ujęciu ilościowym. Dodajmy, że specjaliści Airbusa szacują ten udział na 68%.

Segmentem schyłkowym mają być samoloty regionalne. Ma ich powstać jedynie 2100 egz., o wartości 70 mld USD.

W ujęciu geograficznym, wzrośnie jeszcze znaczenie państw Dalekiego Wschodu. W 2028 będą one wykorzystywały 36% floty lotniczej świata. Wartość tych maszyn wyniesie szacunkowo 31% wartości wszystkich samolotów naszego globu. Dzięki temu zrównoważy się podział między rynkiem USA, Europy i poszczególnych regionów Azji.

W odniesieniu do samolotów towarowych, CMO przewiduje wzrost ruchu lotniczego o 5,4% rocznie, co przełoży się na wzrost liczby samolotów cargo z 1940 w ubiegłym roku, do 3250 egz., na koniec omawianego okresu. Wzrost ten będzie wymagał pozyskania 2760 samolotów, z czego 710 nowych i 2050 przebudowanych z egz. pasażerskich. Przy czym nowobudowane będą z reguły największymi (o ładowności ponad 80 t - 490 egz. i 40-80 t - 210 egz.). Mniejsze samoloty będą pozyskiwane drogą modernizacji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.