Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nieudany oblot X-61A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 20 stycznia 2020

Spółka Dynetics poinformowała, że w listopadzie 2019 odbył się pierwszy lot, opracowanego przez nią w ramach projektu DARPA Gremilns, bezzałogowego statku latającego X-61A. Bezzałogowiec wystartował z lotniska na terenie poligonu Dugway, leżącego niedaleko Salt Lake City.

X-61A podczas pierwszego lotu / Zdjęcie: Dynetics

Podczas lotu X-61A był obserwowany przez załogę samolotu C-130A, w ładowni którego zainstalowano wyposażenie telemetryczne. Lot trwał 1 h 41 min i obejmował zrzut X-61A spod skrzydła C-130A, rozłożenie skrzydeł, uruchomienie silnika i przejście do statecznego lotu. W jego trakcie sprawdzono także działania instalacji pokładowych bsl i zweryfikowano działanie powietrznych i naziemnych urządzeń kierowania i dowodzenia, w tym łącza informacyjnego i przekazywania danych pomiędzy bsl i stacją naziemną.

Jak podano w oficjalnej relacji Dynetics, X-61A leciał zgodnie z przewidywaniami, bez anomalii, osiągając wszystkie zakładane cele. Pod koniec lotu silnik bezzałogowca został wyłączony, a następnie wypuszczono spadochron hamujący. Niestety, okazało się, że spadochron nie został prawidłowo rozwinięty, w wyniki czego X-61A uderzył o ziemię i rozbił się.

Ten lot jest historycznym krokiem dla Dynetics i programu Gremlins. X-61A latał pięknie, a nasz system dowodzenia i kierowania zapewniał nam całkowitą kontrolę nad nim przez cały lot. Utrata bezzałogowca potwierdza naszą decyzję o zbudowaniu pięciu bsl – nadal mamy jeszcze cztery. Ogólnie rzecz biorąc, cieszymy się, że możemy kontynuować prace mające na celu wykonanie kolejnego lotu X-61A na początku 2020 – powiedział Tim Keeter, kierownik projektu z ramienia Dynetics.

 

Lot ten potwierdza wszystkie prace projektowe, analizy i próby naziemne, które przeprowadziliśmy w ciągu ostatnich dwóch i pół roku. Mamy duże zaufanie do osiągów bsl i ogólnej konstrukcji, a dane telemetryczne z lotu wyjątkowo dobrze potwierdzają się z naszymi prognozami dotyczącymi modelowania. Nasz zespół wykonał doskonałą pracę, aby wykonać pierwszy lot tego wyjątkowego samolotu w takim krótkim czasie – dodał Brandon Hiller, główny inżynier X-61A.

Nadrzędnym celem projektu Gremlins, jest opracowanie niedrogich, bezzałogowych statków latających wielokrotnego użytku, które byłyby zrzucane z samolotów, a następnie wracałyby do nich i ponownie łączyły z belkami uzbrojeniowymi. Docelowo pożądane jest wykazanie zdolności do odzyskania 4 bsl w czasie krótszym niż 30 min.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.