Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kompozyty z pustyni

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 16 czerwca 2009

Mubadala Development, spółka z Abu Dhabi, zapowiedziała wczoraj, że w ciągu 2 tygodni rozpocznie budowę zakładów, produkujących kompozytowe elementy płatowców samolotów pasażerskich. Wartość negocjowanych, wstępnych kontraktów z zachodnioeuropejskimi zleceniodawcami, szacowana jest na 2 mld USD.

Abu Dhabi, najbardziej zasobne z księstw Zjednoczonych Emiratów Arabskich, jest liczącym się odbiorcą europejskich samolotów pasażerskich. W związku z tym Mumbadala zdecydowała się na stworzenie zakładów, produkujących - w ramach nieformalnego offsetu - kompozytowe podzespoły do samolotów Airbusa i ATR.

W przypadku Airbusów mają to być m.in. klapy, lotki i spojlery. Dla regionalnych ATR, całe usterzenie ogonowe (to akurat może się to wiązać nie tyle ze sprzedażą samolotów cywilnych, ale negocjacjami, w sprawie myśliwców Rafale; zobacz: Otwarcie bazy w Abu Dhabi).

Według przedstawicieli Mumbadali, wartość negocjowanych, wieloletnich kontraktów na dostawy podzespołów z Airbusem, EADS, Alenią Aeronautica i FACC, wynosi 2 mld USD.

Zakłady, nazwane Strata Manufacturing (niezbyt fortunnie, przynajmniej po polsku...), mają rozpocząć produkcje już w przyszłym roku. W ciągu najbliższych 5 lat, znajdzie w nich zatrudnienie ok. 500 osób. Docelowo, do 2020, w zakładzie ma pracować ok. 1000 osób. W związku z tym, że załoga tworzona jest od podstaw, można się spodziewać w niej większościowego udziału pracowników zagranicznych. Pierwszym prezesem zarządu został Ross Bradley, były dyrektor Farnborough Aerospace Consortium, brytyjskiego stowarzyszenia, zajmującego się kojarzeniem wielkich producentów lotniczych z dostawcami podzespołów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.