Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tajemnica B-25 spod Bierunia

Historia, Lotnictwo wojskowe, 22 stycznia 2020

Prace przy odnalezionym 19 stycznia 2020 w lesie pod Bieruniem wraku amerykańskiego bombowca średniego B-25 z sowiecką załogą prowadzone są pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Tychach, archeologa Olafa Popkiewicza oraz wojskowych saperów z uwagi na odkrycie szczątków rosyjskich lotników oraz sporą ilość amerykańskiej amunicji do półcalowych kaemów samolotu.

Z kroniki 15. Sewastopolskiego Pułku Bombowego Gwardii: pod Bieruniem odnaleziono najprawdopodobniej wrak tego samolotu – B-25D-30 nr 03. W samolocie i obok niego jego obsługa naziemna - w kabinie G.I. Djudin, przy silniku Triapoczkin i Syszikow, lato 1944, baza Umań

Tymczasem udało się zrekonstruować ostatnią misję odnalezionej pod Bieruniem maszyny.

Załogi 15. pułku tworzyli młodzi lub bardzo młodzi lotnicy

Samolot do akcji nad okupowaną przez Niemców zachodnią częścią Polski przed 75 laty – 19 stycznia 1945 wysyłał gwardyjski 15. Sewastopolski Pułk Bombowy, od maja 1944 w składzie 4. gwardyjskiej Briańskiej Dywizji Lotnictwa Dalekiego Zasięgu (przemianowanej potem na 14 dywizję gwardii) 4 korpusu lotniczego gwardii. Najprawdopodobniej mamy do czynienia z samolotem North American B-25D-30 o numerze 36509, oznaczonym numerem indywidualnym 03, który wystartował do swojego ostatniego lotu wieczorem 19 stycznia 1945 dowodzony przez lejtnanta gwardii pilota Alieksieja Boczina. Na prawym fotelu zasiadał 21-letni mładszyj liejtnant gwardii Nikołaj Fiodorowicz Korolew, z przodu w oszklonym nosie miejsce zajmował nawigator mładszyj liejtnant gwardii 21-letni Gieorgij Iwanowocz Bander, za nimi zaś radiotelegrafista-strzelec – starszyna (sierżant) gwardii – 19-letni Michaił Fiodorowicz Szackij, w ogonie natomiast siedział strzelec tylny – młodszy sierżant gwardii – 18-letni Władimir Andiejewicz Pułkow.

Załoga por. Mielnikowa

Z taką załogą rosyjski Mitchell wyszedł w powietrze z jednego z lotnisk korpusu lotnictwa dalekiego zasięgu nieopodal Winnicy na północny zachód od Lwowa. Uważa się, że celem misji bombowej załogi Boczina był węzeł kolejowy czeskiej Ostrawy. Ale w chmurze samolotów bombardujących mogły się także kryć Mitchelle, które wykonywały tej nocy zadania specjalne – przerzut skoczków-dywersantów na tyły wroga. Może o tym świadczyć fakt, że świadkowie zdarzeń sprzed 75 laty pamiętają, iż po zestrzeleniu B-25 Boczina Niemcy znaleźli zwłoki rosyjskiego żołnierza ze spadochronem, którego nie zdążył użyć i w kombinezonie  pod którym miał eleganckie ubranie i sporą porcję niemieckich Reichsmarek… W komorze bombowej Boczin mógł zatem transportować grupę komandosów. Wówczas liczba ofiar tragedii pod Bieruniem byłaby większa niż etatowa załoga, co sugerują opowieści o licznych ekshumacjach i pochówkach w latach 1950.

Załoga kpt. Fomiczewa

Amerykański bombowiec z czerwonymi gwiazdami został przechwycony przez nocny myśliwiec Luftwaffe – Junkersa Ju-88G z I/NJG.5, operującej w styczniu 1945 z lotniska Ohlau – dziś to Oława-Stanowice. Wówczas zadaniem  patrolującej 3-osobowej załogi por. Wernera Rappa była osłona Wrocławia, który także atakowały rosyjskie bombowce 15. pułku. Po przechwyceniu Mitchella Boczina,  Ju-88 zestrzelił go w rejonie Oświęcimia po 20:00 czasu lokalnego. Rapp zanotwał w swoim raporcie, iż do ziemi posłał nocny bombowiec rosyjski typu Ił-4. Nie było to pierwsze zwycięstwo nocne Rappa nad Polską. Wcześniej zestrzelił m.in. także sowieckiego Li-2. Nie jest wykluczone, że B-25 spod Bierunia miał inne zadanie niż cała reszta samolotów 14. pułku i przerzucał sowiecki oddział komandosów na Śląsk, skoro był prowadzony przez niemiecki radar osłaniający podejścia do twierdzy Breslau.

B-25J sfotografowany w 1945, najprawdopodobniej na lotnisku w Mielcu  / Zdjęcia: 15. SPBG

Z cała pewnością gwardyjski 14. pułk bombowy wykonywał w latach 1944-1945 zadania specjalne, a więc transportował i zrzucał skoczków. W kronice jednostki znajdujemy, iż w 1944 miała ona na swoim koncie 1191 operacji lotniczych, z czego 84 specjalne. W tym 148 lotów nad Węgrami i 150 nad Rumunią. Ogólny nalot bojowy – 5561 h. Od lutego 1945 sowiecki pułk Mitchelli działał z lotniska w Mielcu atakując Wrocław, Gdańsk, Hel, Świnoujście i Szczecin, a potem także Berlin (B-25 odnaleziony pod Bieruniem, 2020-01-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra