Izraelski Elbit Systems z powodzeniem przetestował nową technologię, która ułatwia precyzyjną akcję przeciwpożarową z powietrza, niezależnie od pory dnia. System HyDrop wykorzystuje awionikę typową dla samolotów bojowych do kierowania samolotu przeciwpożarowego do punktu zrzutu, a także do obliczenia jego optymalnej trajektorii lotu. Kontroluje zrzut ton płynnych granulek (zamiast zazwyczaj stosowanej cieczy – zwykle wody z odpowiednimi dodatkami), biorąc pod uwagę wysokość, wiatr, lokalizację GPS, prędkość samolotu oraz kształt i masę granulek.
W teście, przeprowadzonym pod koniec 2019 podczas ćwiczeń Izraelskiej Straży Pożarnej i Ratowniczej, dwa samoloty zrzuciły po 1,6 t granulatu na płonący obszar z wysokości ok. 150 m, ponad czterokrotnie wyższej niż w typowych operacjach przeciwpożarowych (30-60 m). Elbit poinformował, że oba samoloty trafiły bezpośrednio w wyznaczone obszary.
Nowy system daje pilotom większe bezpieczeństwo. Umożliwia też gaszenie pożarów w nocy, podczas gdy obecnie jest to możliwe – zgodnie z przepisami – w zasadzie jedynie za dnia.
Stosowane w HyDrop granulki mają masę po 140 g. Mogą być wypełnione wodą, pianą lub specjalnym środkiem gaszącym. Specjalne urządzenie może ich wytwarzać do 10 t na godzinę. Urządzenie jest mobilne i mieści się w standardowym, 20-stopowym kontenerze. Granulki są znacznie skuteczniejsze od wody, która tylko w części spada na palące się obszary, bo reszta wcześniej wyparowuje.
System HyDrop może być stosowany nie tylko z wykorzystaniem samolotów, ale także śmigłowców. Muszą one mieć jednak udźwig nie mniejszy niż 3 t.
Izraelska lotnicza jednostka gaśnicza powstała w 2011, po pożarach, które w grudniu 2010 wybuchły w rejonie góry Karmel w północnym Izraelu. Zginęło wówczas 45 osób. Jednostka dysponuje 14 samolotami Air Tractor AT-802F (używanymi, kupionymi od Hiszpanii), z których każdy może pomieścić 3000 litrów wody. W 2016 dowodzenie nią przeniesiono z wojsk lotniczych do policji.