Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Problemy z okablowaniem 737 MAX

Wypadki, Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 16 lutego 2020

The Seattle Times informuje, że powrót do lotów Boeingów 737 utrudnia nie tylko problem z oprogramowaniem, którego błędy doprowadziły do dwóch katastrof (zginęło w nich 346 osób). Poważny kłopot sprawiają też niezgodnie z przepisami poprowadzone przewody instalacji elektrycznej (Kolejne problemy z Boeingami 737 MAX, 2020-01-06). Okazało się bowiem, że nie spełnia ona federalnych przepisów lotniczych w kilkunastu miejscach. Zbyt blisko poprowadzone przewody mogą doprowadzić do zwarć, a w efekcie nieprawidłowego działania ważnych urządzeń (m.in. statecznika poziomego), a nawet pożaru. Takie przypadki miały już miejsce w przeszłości w innych samolotach.

Tymczasem modyfikacja okablowania byłaby trudnym i kosztownym zadaniem. Dlatego Boeing w mijającym tygodniu złożył FAA (Federalna Administracja Lotnicza) propozycję, by jej nie zmieniać. Przedstawiciele koncernu twierdzą, że samoloty modelu 737 różnych wersji z podobnie poprowadzonymi przewodami wylatały 205 milionów godzin bez żadnych poważnych awarii. Ich zdaniem bardziej ryzykowne niż pozostawienie obecnego stanu może okazać się modyfikacja okablowania.

Pracownicy Boeinga instalują we wnętrzu kadłuba różne instalacje, w tym przewody elektryczne. Okazuje się, że część z nich została przez konstruktorów poprowadzona niezgodnie z przepisami / Zdjęcie: Mike Siegel – The Seattle Times

W normalnej sytuacji FAA zapewne zgodziłaby się z Boeingiem. Jednak po ostatnich wydarzeniach zaufanie do amerykańskiej agencji bardzo spadło. Każdy błąd może zaś mieć poważne konsekwencje prawne i polityczne. Silną presję na FAA wywierają nadzory innych państw, w tym Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA). Mogą one nie zaakceptować decyzji FAA, jeśli będzie ona budzić jakiekolwiek wątpliwości.

Problem jest tym bardziej skomplikowany, że dotyczy nie tylko modelu 737 MAX, ale i wcześniej produkowanych wersji, w tym NG. Gdyby FAA zdecydowała o konieczności zmian, należałoby je więc wprowadzić także w starszych samolotach. A to jest i trudniejsze i bardziej ryzykowne.

Boeing oficjalnie utrzymuje, że powrót do lotów modelu 737 MAX jest nadal możliwy w połowie 2020 (Boeing zawiesza produkcję 737 MAX, 2019-12-17). Jednak amerykańskie linie lotnicze, które mają dostęp do informacji nieoficjalnych, już teraz zakładają, że nie nastąpi to przed wrześniem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.