Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Elektryczny E430

Lotnictwo cywilne, 24 czerwca 2009

Chińska spółka Yuneec zamierza pokazać w Oshkosh samolot klasy LSA z napędem elektrycznym E430. Oblatano go 12 czerwca.

E430 może okazać się pierwszym samolotem z napędem elektrycznym, który będzie sprzedawany na rynku lotniczym. Ma kosztować 89 tys. USD.

Ładowanie akumulatorów E430 z normalnej instalacji elektrycznej o napięciu 230 V trwa około 3 godzin. Zgromadzonej energii wystarcza teoretycznie na 2,5 godziny lotu.

Prototyp E430 został oblatany 12 czerwca na lotnisku pod Szanghajem. Dokonał tego Shun Xun, były pilot wojskowy z 3600 h nalotu. Cztery krótkie, około minutowe loty były ciche i bez żadnych wibracji. Ich prędkość nie przekraczała 90 km/h po oderwaniu od ziemi z prędkością ok. 65 km/h.

E430 to kompozytowy, dwumiejscowy górnopłat klasy LSA. Jego masa własna (bez akumulatorów) wynosi 178 kg, a maksymalna masa startowa to 430 kg. Rozpiętość samolotu jest równa 13,8 m, a długość 6,68 m. Moc zastosowanego silnika elektrycznego wynosi 40 kW (54 KM) przy 2450 rpm. Pakiet 6 zasilających go akumulatorów litowo-polimerowych ma masę 72 kg.

Obecnie samolot jest przewożony do USA. Na lotnisku Camarillo w Kalifornii mają być kontynuowane próby certyfikacyjne pod kontrolą FAA. Za sterami E430 zasiądzie znany oblatywacz EAA Dave Moss.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, E430 zostanie po raz pierwszy pokazany publicznie pod koniec lipca podczas EAA AirVenture 2009 w Oshkosh. Gdzie go szukać? Podajemy lokalizację: 420/421 Main Aircraft Display area i 934 Ultralight area. W Oshkosh będzie też można zobaczyć oddzielnie oferowany system napędu elektrycznego Yuneec Power Drive.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.