Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Shahed 285 – śmigłowiec bojowy Iranu

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 czerwca 2009

Irańska Agencja Informacyjna FARS podała, że pierwsze egzemplarze nowego śmigłowca bojowego - Shahed 285, całkowicie własnej produkcji, zostały przekazane wojskom lotniczym Korpusu Strażników Rewolucji.

Szary, morski wariant Shaheda 285 z czymś w rodzaju radaru do lokalizacji celów, zamiast wieżyczki z kaemem, uzbrojony w pociski Kosar 3 - irański wariant chińskich C-701R

W felietonie filmowym emitowanym przez irańską telewizję poinformowano, że maszyna jest dziełem irańskiego przemysłu lotniczego, pierwszym bojowym śmigłowcem zbudowanym od podstaw w Republice Islamskiej. Łopaty jego wirników i kadłub mają konstrukcję kompozytową. Shahed będzie dostarczany z zestawem rodzimego uzbrojenia lotnictwu wojsk lądowych i marynarki wojennej.

Okazją do publicznej prezentacji stała się rocznica wyzwolenia z rąk irackich w 1982 miasta Choramszar. Podczas uroczystości prezentacji nowego uzbrojenia dla Korpusu Strażników Rewolucji ujawniono, że jednomiejscowy Shahed 285 może operować w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, z pociskami kierowanymi do zwalczania broni pancernej, okrętów i samolotów, a także odpalać niekierowane pociski rakietowe.

Wysokiej rangi dowódcy morskiego oddziału Korpusu Strażników Rewolucji zapoznają się z kabiną nowego śmigłowca bojowego. Mamy do czynienia ze zwykłymi analogowymi przyrządami. Nie zauważono śladu celownika nahełmowego...

Zdaniem znawców irańskiego przemysłu zbrojeniowego, maszyna jest dziełem zakładów lotniczych w Isfahanie, które specjalizowały się poprzednio w obsłudze i remontach śmigłowców Bella - 206 Jet Ranger, znanych bardziej z angielskiej nazwy Shahed Aviation Industries Research Centre (SAIRC). Od kilku lat władze irańskie wspominały o próbach własnego śmigłowca bojowego. Teraz ta zupełnie nieznana konstrukcja ujrzała światło dzienne.

SAIRC pokazały pierwszy uzbrojony śmigłowiec - Shahed OH-78 w 2006. Był to wariant cywilnego Shahed 278, wyposażonego w ruchome stanowisko kaemu na dziobie i pylony do zestawów podwieszanego uzbrojenia. Nie jest jasne, czy model 278 był etapem na drodze do jednomiejscowego, typowo bojowego 285.

Nie ma wątpliwości, że w konstrukcji 285 zastosowano zasadę redukcji powierzchni atakującej maszyny, stąd wąski kadłub, który, jak się spodziewają specjaliści, jest opancerzony. Pancernym płaskim szkłem osłonięta jest także kabina pilota. Z kadrów prezentowanych przez agencję FARS wynika, że pilot dysponuje zestawem normalnych analogowych przyrządów. Nie zauważono także nahełmowego celownika broni pokładowej, choć podstawowym stałym elementem uzbrojenia jest km kal. 7,62 w obrotowej wieżyczce w dolnej części nosa. Uważni obserwatorzy dopatrzyli się, że może to być irański wariant rosyjskiego PKTM. Specjaliści sądzą, że śmigłowiec napędzany jest pojedynczą turbiną Rolls-Royce'a 250-C20B, co sprawia, że cały układ jednosilnikowy może być wrażliwy na trafienia.

Lądowa wersja Shaheda 285 z wieżyczką z kaemem i wyrzutniami niekierowanych pocisków rakietowych / Zdjęcia: FARS

Na krótkich podskrzydłowych pylonach zauważono pojedyncze wyrzutnie pocisków niekierowanych. Ale istnieje także zdjęcie (pokazane przez agencję FARS) szarego Shaheda 285 morskiego, wyekwipowanego w podwieszone na pylonach pociski przeciwokrętowe Kosar 3. Jest to irański wariant chińskich C-701R, o których wiedziano do tej pory, że mogą być odpalane z wyrzutni na okrętach i na lądzie.

Z całą pewnością to dopiero początek drogi rozwoju własnych irańskich śmigłowców bojowych. Niektórzy widzą w Shahed 285 amerykańskie korzenie i rosyjskie wpływy. Czas pokaże w jakim kierunku pójdą konstruktorzy z Isfahanu. Przede wszystkim, z jakiego rodzaju jednostek napędowych będą korzystali i jakiego rodzaju awioniką się posłużą.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.