Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rozpoczęto produkcję A321XLR

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 24 kwietnia 2020

Poddostawcy Airbusa rozpoczęli produkcję pierwszych elementów przeznaczonych dla prototypu samolotu wąskokadłubowego A321XLR. Na początku br. zaczęły powstawać elementy do pierwszego testowego A321XLR – w tym odkuwki goleni podwozia głównego w zakładach Safrana i pierwsze części centropłata w wytwórni Airbusa w Nantes.

Pierwsze części centropłata A321XLR wyprodukowane w zakładach Airbusa w Nantes / Zdjęcie: Airbus

W marcu br. Airbus zakończył wybór dostawców głównych zespołów i instalacjia, zaprojektowanych specjalnie dla A321XLR. Zostali nimi: Spirit AeroSystems (wewnętrzne klapy jednoszczelinowe), Diehl Aviation (instalacje wody pitnej i ścieków), FACC (zmodyfikowane pokrycie dolnej części kadłuba), Premium Aerotec (elementy zbiorników paliwa), Collins Aerospace (instalacja paliwowa), Parker Aerospace (instalacja gazu obojętnego w  zbiornikach paliwa); Vincorion (podgrzewane panele podłogi); Safran (podwozie główne i przednie) i Triumph Group (mechanizm chowania podwozia).

W oczekiwaniu na rozpoczęcie produkcji A321XLR, Airbus stosuje nowe, własnego pomysłu podejście (DDMS), które pozwala dokładnie symulować działania wirtualnych zakładów w celu weryfikacji inwestycji i planowania tempa produkcji. Kluczowym elementem DDMS jest trójwymiarowa makieta (baza danych), która umożliwia pracownikom biur w Tuluzie, Hamburgu i Filton na jednoczesne i wspólne projektowanie, symulacje montażu i trójwymiarowe zobrazowanie postępów produkcji w czasie rzeczywistym. Narzędzia wizualizacji 3D zastosowane w zarządzaniu programem A321XLR zapewniają korzyści także pracownikom spoza zespołów inżynierskich, w tym menedżerom programów, którzy mogą teraz pracować w 3D dzięki aplikacjom wizualizacyjnym.

Oprócz uruchomienia wspomnianych narzędzi cyfrowych, na obecnym etapie produkcji A321XLR wykorzystywane będą również fizycznie działające demonstratory technologii, służące do oceny i weryfikacji nowych elementów struktury i wyposażenia samolotu. Na przykład program demonstratora struktury płatowca przewiduje połączenie sekcji kadłuba nr 15 i 17, zabudowanie w kadłubie nowego środkowo-tylnego zbiornika paliwa, a także innych modułów i części.

Równolegle realizowany program demonstratora wyposażenia przewiduje próbne zabudowanie wybranych urządzeń w pełnowymiarowej drewnianej makiecie kadłuba przez dedykowany zespół specjalistów z dziedzin konstruowania, produkcji, obsługi technicznej i ergonomii. Rozpoczęły się już testy warunków panujących w kabinie pasażerskiej podczas lotów dalekodystansowych; w tym celu używana jest naziemna komora do prób klimatycznych.

Dotychczas 24 klientów zamówiło łącznie ponad 450 A321XLR. Próby w locie pierwszych prototypów mają się zacząć w 2022, a rozpoczęcie eksploatacji spodziewane jest w 2023 (Nowa linia montażu A321, 2020-01-21. Sky zamawia A321XLR, 2019-12-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.