Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Projekty indonezyjskich samolotów pasażerskich

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 25 kwietnia 2020

Indonezyjski Narodowy Instytut Lotniczo-Kosmiczny (LAPAN, Lembaga Penerbangan dan Antariksa Nasional) projektuje rodzinę samolotów pasażerskich z napędem turbośmigłowym. Największy z nich – N-2140 ma przewozić 140-144 pasażerów. Tym samym będzie największym na świecie samolotem pasażerskim z napędem turbośmigłowym.

W prezentowanej przez LAPAN rodzinie samolotów najmniejszy jest N-219 przeznaczony do przewozu 19 pasażerów. To wersja rozwojowa produkowanego od wielu lat samolotu CASA/Airbus C-212. Większy jest N-245 dla 45-50 pasażerów – przedłużony CN-235 (produkowany przez PTDI, PT Dirgantara Indonesia) ze skrzydłami samolotu transportowego Airbus C295. Jeszcze większy jest N-270, który ma przewozić 70-80 pasażerów. Oblot jego prototypu jest planowany na 2028.

Fragment prezentacji LAPAN dotyczący projektu samolotu N-2140

Projektowanie N-2140 ma zająć 10-15 lat. Ujawniony plan przewiduje oblot prototypu w 2038. Na wstępną fazę programu projektowego potrzeba bilion rupii indonezyjskich (ok. 65 mln USD). Na razie LAPAN nie uzyskał jednak nawet tak niewielkich środków.

N-2140 ma być napędzany dwoma silnikami Europrop International TP400-D6 o mocy 11 tys. KM. Takimi samymi, jakie napędzają samolot transportowy Airbus A400M. Brano pod uwagę także ukraińskie D-27, ale ich przyszłość uznano za zbyt niepewną.

Indonezyjski samolot miałby rozwijać prędkość maksymalną 860 km/h. Samoloty odrzutowe podobnej wielkości latają o ok. 100 km/h szybciej. Wymagają natomiast dłuższego pasa do startu. N-2140 ma wystarczyć 1500 m – kilkaset metrów mniej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.