W kilku zakładach Rosji i na Łotwie zakończyły się trwające od lipca próby wytrzymałościowe płatowca samolotu komunikacyjnego Suchoj Superjet 100 (SSJ100).
Część testów przeprowadził Centralny Instytut Aerodynamiczny (CAGI). Dotyczyły one odporności skrzydeł podczas prób awaryjnego lądowania, zawiasów głównego podwozia, pylonów silników i hermetyczności kadłuba. Wcześniej testom wytrzymałościowym poddano także sam kadłub. 2 listopada odbyły się próby elementów ogona, w tym stateczników. Elementy z kompozytów były badane w Nowosybirsku i ośrodku na Łotwie. W żadnej z prób nie stwierdzono zniszczenia lub odkształcenia jakiejkolwiek części.
SSJ100 to wspólne przedsięwzięcie Suchoja (wspieranego przez Biuro Konstrukcyjne Jakowlewa i Kompleks Lotniczy Iljuszyna) i Boeinga. Od czerwca ubiegłego roku strategicznym partnerem projektu jest włoska Alenia Aeronautica. Wartość prac badawczo-rozwojowych szacowana jest na 700 mln USD. Dostawy pierwszych samolotów są planowane na listopad 2008.
Obecnie istnieje jeden egzemplarz SSJ100, dwa pozostałe są montowane w zakładach Grażdanskije Samolioty Suchoja (GSS) w Komsomolsku nad Amurem. Badane wersje to model SSJ100-95, przeznaczony dla 95 pasażerów. Nieco później ma ujrzeć światło dzienne wersja 75-osobowa. Dopiero w dalszej przyszłości powstanie wersja z maksymalną liczbą pasażerów - na 110 osób. Ograniczenia te wynikają z umowy z Boeingiem, który chce uniknąć konkurencji wobec swoich modeli.
SSJ100 ma walczyć o udział w rynku przewozów lotniczych z takimi samolotami jak An-42, Embraer E-Jets i Bombardierami serii C. Według pierwotnych założeń, ma być od nich tańszy, tak w czasie zakupu, jak i eksploatacji, o 15-20 %. Do tej pory przewoźnicy, głównie rosyjscy, potwierdzili zamówienia na 73 SSJ100.