Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tajemnica wypadku słoweńskiego PC-9M

Wypadki, Lotnictwo wojskowe, 21 lipca 2020

Dopiero teraz, dzięki śledztwu słoweńskiego portalu lotniczego sierra5.net, dowiedzieliśmy się w jaki sposób zniknął z list słoweńskiego lotnictwa wojskowego jeden z 9 eksploatowanych w tym kraju przez Slovenska Vojska szwajcarskich, turbośmigłowych, dwumiejscowych Pilatusów PC-9M znanych Hudournikami (ptaki jerzyki). Okazało się, że maszyna oznaczona serialem L9-67 (c/n 640) została poważnie uszkodzona w wypadku, którego nie uwzględniono w żadnym z dostępnych opinii publicznej raportów. Wydarzył się on 27 listopada 2019. Załoga samolotu mogła wówczas stracić życie.

Jeszcze w całości i nie uszkodzony – słoweński PC-9M Hudournik nr 67 sfotografowany 2 czerwca 2019 w pobliżu swojej bazy w Cerklje ob Krki / Zdjęcie: Igor Bożinowski

Piloci samolotu ćwiczyli loty na bardzo małej wysokości w okolicy miasta Dravograd, na północ od rzeki Drawy, tuż przy granicy z Austrią (słoweńskie PC-9M są także przeznaczone do ataków na cele naziemne za pomocą 1040-kg przenoszonych na pylonach bomb, pocisków rakietowych i zasobników z kaemami). Hudournik nr 67 zderzył się z przewodami wysokiego napięcia w taki sposób, iż niemal ścięta została górna część jego statecznika pionowego i steru kierunku. Piloci 152. Letalskiej Eskadrilji – 152 LEESK zdecydowali, że nie opuszczą samolotu i dociągną jakoś do najbliższego lotniska, którym okazał się międzynarodowy port lotniczy Edvard Rusjan w Mariborze.

Samolot nie był zdolny do powrotu do bazy w Cerklje ob Krki (80 km na wschód od stolicy kraju Lublany, przy granicy z Chorwacją) i pozostał w hangarze portu w Mariborze aż do końca maja 2020. Wówczas został rozmontowany – oddzielono kadłub od skrzydeł, zdemontowano podwozie, odłączono statecznik poziomy. W takim stanie maszyna transportem drogowym dotarła na macierzyste lotnisko, gdzie poddano ją dokładnemu przeglądowi i lustracji uszkodzeń.

Ponieważ oficjalna instrukcja użytkowania PC-9M nie przewiduje reperacji statecznika pionowego i steru kierunku – te muszą zostać wymienione. Maszyna nr 67 dostanie więc praktycznie cały nowy ogon. Wymiana trwać ma 3 miesiące i zostać przeprowadzona przez certyfikowanych w obsłudze maszyn szwajcarskich mechaników 153. Letalsko Technicznej Eskadriljii – 153 LETEHESK – 15 Polka Vojaszkego Latalstwa – 15 PVL pod kierunkiem specjalistów szwajcarskich Pilatusa. Słoweński Hudournik nr 67 przejdzie też dodatkowy roczny przegląd techniczny po 300 h eksploatacji.

Był to już drugi wypadek grupy 9 słoweńskich PC-9M w 2019. Do pierwszego doszło 28 września 2019 podczas pokazów lotnisku międzynarodowym Portoroż, usytuowanym w pobliżu wsi Seczowlje, na wybrzeżu Adriatyku – 400 m od granicy z Chorwacją. Słoweński Hudournik schodząc do lądowania ze zbyt dużą prędkością nie zmieścił się na drodze dobiegu. Nikt nie odniósł obrażeń, samolot został lekko uszkodzony.

Rok temu słoweńskie ministerstwo obrony ogłosiło przetarg na modernizację całej floty swoich PC-9M.

Na podstawie informacji naszego korespondenta – Igora Bożinowskiego


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.