Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Icarus ujawnia WASP

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, 11 sierpnia 2020

Kanadyjska spółka Icarus Aerospace opracowała projekt nowego turbośmigłowego samolotu wielozadaniowego WASP. Opracowaliśmy nowy projekt, zgodnie z najnowszymi wojskowymi wymaganiami i wyzwaniami dotyczącymi uzbrojonych samolotów rozpoznawczych. Samolot ten definiuje własną niszę i doskonale poradzi sobie ze wszystkimi obecnymi i przyszłymi zagrożeniami [stanowiącymi wyzwanie] dla naszych żołnierzy, sił bezpieczeństwa i naszego świata – powiedział Marko Ivankovic, starszy kierownik ds. rozwoju produktów i inżynier prób w locie Icarus Aerospace.

Wizualizacja samolotu wielozadaniowego WASP / Ilustracje: Icarus Aerospace

Icarus chce oferować WASP w trzech wariantach – z załogą dwuosobową (pilot i operator uzbrojenia), z załogą jednoosobową lub jako samolot pilotowany opcjonalnie. Zbudowany w konfiguracji analogicznej do O-2 Skymaster czy OV-10 Bronco (Wenezuela poszukuje następców OV-10 , 2014-08-01, Koniec prób OV-10G+, 2013-11-06), WASP ma mieć rozpiętość 15,5 m i długość całkowitą 15,85 m. Dopuszczalny współczynnik przeciążenia konstrukcji to n=+8/– 4.

Samolot napędzany dwoma silnikami turbinowymi o mocy 1700 KM każdy, poruszającymi sześciołopatowe śmigła szablaste, ma rozwijać prędkość maksymalną 667 km/h i prędkość przeciągnięcia 130 km/h i operować na maksymalnej wysokości 10 973 m, zależnie od wykonywanej misji i przenoszonego wyposażenia. Długość startu i lądowania mają być zbliżone do samolotów skróconego startu i lądowania. Dzięki pomocniczemu zespołowi napędowemu (oferowanego jako opcja do zabudowania) WASP ma być zdolny do operowania z pasów o nawierzchni nieutwardzonej oraz wykonywania lotów w dzień i w nocy, niezależnie od warunków atmosferycznych (także w znanych warunkach oblodzenia).

Maksymalna długotrwałość lotu WASP z paliwem w zbiornikach wewnętrznych to 6,5 h, a zasięg (z rezerwą na 45 min lot) to 2400 km. Podwieszenie dodatkowych zbiorników nafty ma zwiększyć te parametry do odpowiednio 9 h i 3700 km. Samolot ma być przystosowany do pobierania paliwa w locie za pomocą przewodu elastycznego, dzięki czemu czas jego przebywania w powietrzu będzie ograniczony tylko wytrzymałością załogi.

WASP zostanie wyposażony w nowoczesną awionikę, z funkcjami scalania danych z czujników, przystosowaną do działań sieciocentrycznych (także w ramach roju bezzałogowców) i dwie głowice optoelektroniczne chowane w kadłubie. Opcjonalnie możliwe będzie zabudowanie pokładowego radiolokatora z anteną fazowaną. Samolot będzie mógł służyć jako lotnicze stanowisko dowodzenia i retranslator.

Maksymalna masa uzbrojenia i wyposażenia przenoszonego przez WASP na 11 węzłach podwieszeń wynosić ma 3629 kg. Uzbrojenie stałe obejmować ma stałe działko o maksymalnym kalibrze 30 mm zabudowane na lewej burcie i opcjonalne działko w wieżyczce pod kadłubem. Samolot ma być przystosowany do przenoszenia bomb i pocisków kierowanych laserowo / GPS, 2 torped i boi radiohydrolokacyjnych, pocisków przeciwokrętowych, pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu oraz niekierowanych bomb i pocisków rakietowych.

Producent reklamuje WASP jako samolot zdolny wykonać 90% samolotu wielozadaniowego, kosztujący 15% jego ceny. Do zadań wykonywanych przez WASP ma należeć bezpośrednie wsparcie lotnicze, misje przeciwpartyzanckie, kierowanie działaniami lotnictwa, rozpoznanie bojem, patrolowanie morza i obszarów przybrzeżnych, zwalczanie okrętów podwodnych, działania specjalne, ratownictwo bojowe, patrolowanie i ochrona granic lądowych i przestrzeni powietrznej kraju, zwalczanie piractwa, rozpoznanie, obserwacja i wywiad, wojna elektroniczna i rozpoznanie źródeł promieniowania (SIGINT).

Producent nie ujawnił, jaki jest obecny stan projektu i kiedy prototyp WASP mógłby wzbić się w powietrze.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.